managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Televisiereclame verliest aan efficiëntie

Posted by managing21 on augustus 7th, 2006

Tegen het eind van dit decennium zal de efficiëntie van de traditionele televisiereclame in vergelijking met 1990 met twee derden zijn teruggevallen. Dat is de conclusie van een studie van het onderzoeksbureau McKinsey. Nochtans wordt niet verwacht dat de markt van de televisiereclame snel zal instorten.

Het bureau stelt dat televisiespots 23 procent minder bekeken zullen worden, terwijl multitasking de aandacht voor de spots met 9 procent zal doen afnemen en de saturatie binnen de reclamesector de impact van de boodschap met 37 procent zal doen dalen. Er wordt daarbij op gewezen dat tieners nu al de helft minder televisie kijken dan volwassenen, terwijl ze 600 procent vaker online zijn.

Volgens McKinsey leidt het geen twijfel dat jonge volwassenen ontvankelijker zijn voor reclame op blogs, podcasts en mobiele toepassingen. Maar toch zal de markt voor de televisiereclame volgens de onderzoekers niet onmiddellijk in mekaar stuiken. Daarvoor is de online reclamemarkt volgens hen nog niet voldoende voor ontwikkeld en is het internet te gefragmenteerd.

McKinsey-woordvoerster Amy Guggenheim Shenkan stipte tegenover het magazine Advertising Age aan dat er op dit ogenblik op het internet onvoldoende plaats is om reclame volop aan bod te laten komen. Maar wel moet er volgens McKinsey rekening mee gehouden worden dat televisiereclame vandaag minder aandachtig wordt bekeken dan vroeger. De afleiding door andere media is immers fel vergroot.