managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Autosector steeds meer vrouwelijker

Posted by managing21 on augustus 10th, 2006

Vrouwen tonen zich steeds actiever op de automarkt. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Dealer Associatie (NDA). Zo staan steeds meer voertuigen op naam van een vrouwelijke eigenaar, maar ze blijken ook vaker zelf zonder hun mannelijke partner op stap te gaan voor de aankoop, het onderhoud en de herstelling van hun voertuig.

Volgens de NDA wordt op dit ogenblik 41 procent van alle privé-auto’s in Nederland bestuurd door een vrouw. De organisatie voegt er aan toe dat dealers dan ook in een versneld tempo hun dienstverlening nog beter proberen af te stemmen op de vrouwelijke klant. Zo gaf 90 procent van alle Nederlandse merkdealers aan om meer vrouwelijke monteurs in dienst te willen nemen.

Maar daar blijft het niet bij. Ook de sfeer in de garages wordt volgens de NDA vrouwvriendelijker. “We merken dat vrouwen zich helemaal thuis voelen in garages,” vertelde een NDA-woordvoerder aan de krant De Telegraaf. “De autodealers spelen daar razendsnel op in.”

De kalenders met vrouwelijke naaktmodellen zijn volgens de NDA inmiddels eveneens definitief uit de werkplaats verdwenen. “Dat is niet meer van deze tijd,” aldus nog de NDA-woordvoerder. “De showrooms worden eveneens vrouwvriendelijk ingericht. Bij de inrichting wordt ook rekening gehouden met een toenemend aantal vrouwen. Een leestafel met vrouwenbladen is niet langer ongewoon.”

De interesse van vrouwen verschuift van ook van kleine naar grote en stoere auto’s zoals suv’s. Vroeger kozen vrouwen vooral voor een Ford Ka, Peugeot 206 en Volkswagen Polo, maar tegenwoordig kiezen ze eerder voor een Hyundai Tucson, de BMW-3 en de Audi’s A4 en A6.