managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Grote sportgebeurtenissen goed voor productiviteit

Posted by managing21 on juni 7th, 2006

Grote sportevenementen zijn geen bedreiging voor de productiviteit van de bedrijven. Dat is de conclusie van een rapport van het Londense wervingsbureau Hudson. Gesprekken over die gebeurtenissen zou volgens Hudson immers diverse interne voordelen hebben en ook de verkoop doen stijgen.

De Volkskrant voert aan dat vele werkgevers nachtmerries krijgen van grote sportevenementen. Het zou immers leiden tot absenteïsme van het personeel, dat zich ziek meldt om geen ogenblik van de wedstrijden te moeten missen. Bovendien zou het werkend personeel veel arbeidstijd verliezen door onderling eindeloze discussies te voeren over het gebeuren.

“Deze werkgevers hebben volgens het Londense wervingsbureau Hudson echter ongelijk,” aldus de Nederlandse krant. “Het bureau stelt dat onderzoek heeft uitgewezen dat voetbal op televisie juist goed is voor de productiviteit.” De onderzoekers hebben ontdekt dat een gesprek aan de koffieautomaat over het evenement de relatie tussen werknemers verbetert, een brug slaat tussen het management en de werkvloer en een verkoopdeal kan doen slagen.

Uit het Britse onderzoek blijkt dat 62 procent van de mannen en 52 procent van de vrouwen door een groot sportevenement gemotiveerd wordt om beter te presteren. Als Engeland in Duitsland successen boekt, is dat nog een extra drijfveer een tandje bij te zetten. “Liefst 70 procent van de mannen en 62 procent van de vrouwen beschouwt een overwinning van het Engelse team een morele stimulans.