managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Spongebod held in de supermarkten

Posted by managing21 on juni 7th, 2006

Spongebob is in de Nederlanse supermarkten bijzonder populair. Producten met de afbeelding van het populaire Amerikaanse televisiefiguurtje blijken immers bijzonder goed te verkopen. Volgens specialisten zullen dergelijke karakter-producten in de toekomst nog aan belang winnen.

Karakter-producten worden in de kleinhandel al decennia ingezet. “In het begin van de jaren tachtig waren er Tom & Jerry en de Fabeltjeskrant,” voert onderzoeker Ronald Laureijsen aan in de Nederlandse krant Trouw. “Bovendien worden figuren van Walt Disney al bijzonder lang voor de verkoop ingezet.”

Laureijsen ziet in de volgende jaren nog een toename van dergelijke kinderartikelen in de supermarkt. Het succes hangt volgens hem samen met de opkomst van televisiezenders voor kinderen. Een aantal van die successen is echter geen lang leven beschoren. “Zo zijn Pokémon, Kabouter Plop en popgroep K3 niet meer in de top terug te vinden,” aldus de krant.

In de Nederlandse toptien van de best verkochte karakter-producten zijn er zes gekoppeld aan Spongebob, bekend van het commerciële kindernet Nickelodeon. Het absolute topnummer is weggelegd voor Roosvicee (Spongebob Aardbei), gevolgd door de Spongebod-koekjes van Verkade. In de toptien zijn daarnaast ook nog de figuren Bob de Bouwer (Mona), Dora (Verkade), Knabbel en Babbel (Nestlé) en The Fairly Odd Parents (Danone) terug te vinden.