managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Time bekroont vooral Web 2.0-sites

Posted by managing21 on augustus 15th, 2006

De videowebsite YouTube en de sociale netwerksite MySpace zijn enkele van de vijftig meest trendy websites van dit jaar. Dat stelt het Amerikaanse magazine Time. Toen het magazine in 2003 met de jaarlijkse verkiezing begon, behoorden eBay, Hotmail, Paypal, Google en IMDB tot de laureaten. Veel van de uitverkozen websites zijn voorbeelden van het zogenaamde Web 2.0, dat aan gebruikers de mogelijkheden biedt om zelf ook online content te creëren en verdelen. 

Uit die evolutie blijkt dan ook de verschuiving van trends en activiteiten binnen het internet. YouTube is volgens Time één van de meest interessante webinitiatieven in de categorie entertainment, art en media. Andere laureaten zijn Drawn!, Jumpcut, Sundance Splinks, Wolfgang’s Vault, Photo Muse, Podcast Pickle, The 9 en Pandora. Het gaat hier om fotosites, radiosites, kunst en videoblogs.

Op het gebied van sociale netwerking krijgt MySpace volgens Time het gezelschap van Google Spreadsheets, SingShot, Meebo en Dodgeball. Bij de nieuwssites vindt men eveneens heel wat nieuwe namen. Daar vindt Time de website van Kevin Sites (Yahoo) een hele vernieuwing. Andere winnaars zijn The Morning News, Charity Navigator, Footnoted, Tailrank, Deadspin, Digg en The Human Clock. Bij shopping, lifestyles en hobby’s werden Phone Scoop, Delicious Days, Not Martha, Shop Intuition, Kids-In-Mind, Mighty Goods en Zunafish bekroond.

In de categorie tijdverdrijf worden de websites TMZ, Shockwave, Yu-Gi-Oh Groove, Cute Overload, Jackson Pollock by Miltos Manetas en Number Logic naar voor geschoven. In de reeks reizen en vastgoed zijn dat Zipcar, Farecast, Kayak, Zillow, Hop Stop, CentralPark en Yelp. In de categorie internet-services zag Time vooral wat in Accoona, Kosmix, Snap, Pixsy, Argali White & Yellow, Blurb, Seamless Web en McAfee SiteAdvisor.