managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Amazon wil heel veel weten

Posted by managing21 on augustus 15th, 2006

Amazon.com wil via het internet een databank met persoonlijke informatie vormen die groter is dan ooit een online retailer heeft kunnen realiseren. Daarin zouden volgens de Amerikaanse krant Seattle Post Intelligencer informatie over seksuele geaardheid, religieuze overtuiging en ras gekoppeld worden aan koopgewoontes en andere gegevens uit het persoonlijke leven van de consument. De online winkel heeft een patent aangevraagd voor de betrokken technologie. 

“De databank zou gegevens combineren uit publieke gegevensbanken met informatie die vrijwillig door de consument wordt verstrekt,” aldus de Seattle Post Intelligencer. “Dit zou Amazon een breder en meer gedetailleerd profiel bezorgen dan enige andere verkoper dit tot nu toe heeft gedaan. Amazon heeft 59 miljoen gebruikers, maar zegt geen onmiddellijke plannen te hebben om een dergelijk programme ook daadwerkelijk te gebruiken.” Bij het Amerikaanse Patent & Trademark Office is wel een patent aangevraagd (Patent 20060178946).

Volgens analisten moeten consumenten zich bewust zijn van het gevaar dat een bedrijf de mogelijkheid heeft om zoveel gedetailleerde informatie te verzamelen. “De gegevens zouden terecht kunnen komen bij de talloze verkopers die met het bedrijf samenwerken, bij de overheid of bij hackers,” waarschuwde Lillie Coney, directeur van het Electronic Privacy Information Center in Washington. “Indien Amazon een dergelijke gegevensbank creëert, is het ook de bedoeling om die te gebruiken. Dit heeft voor het bedrijf een enorme meerwaarde.”

Volgens een Amazon-woordvoerster is het helemaal niet vreemd dat een patent wordt aangevraagd voor een product dat men niet onmiddellijk wenst toe te passen. “Het is louter een bescherming van de intellectuele eigendom van het bedrijf,” benadrukte ze. Gebruikers van Amazon moeten nu al een aantal persoonlijke gegevens vermelden indien ze een zogenaamde wishlist van gewenste producten willen samenstellen. Maar de nieuwe gegevensbank zou veel verder gaan.

Volgens Amazon is het nieuwe patent echter gewoon een aanvulling op een origineel patent uit 2000, waarbij het bedrijf naar manieren zocht om het voor zijn gebruikers gemakkelijker te maken om informatie te vinden. “Maar het bedrijf springt altijd heel voorzichtig om met de persoonlijke gegevens van zijn klanten,” aldus nog het bedrijf. In de Verenigde Staten werden zoekmachines en verkopers onlangs nog opgeroepen om hun gegevensbanken op te kuisen.

Volgens het Patent & Trademark Office kan het nog jaren duren vooraleer het nieuwe Amazon-patent wordt goedgekeurd. Er is nog een wachtlijst van 700.000 aanvragen en daarvan kunnen er 300.000 per jaar worden behandeld. Maar Amazon kan de technologie uiteraard wel gebruiken zonder dat het een patent in bezit heeft.