managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Belg is grootste krantenlezer

Posted by managing21 on juni 7th, 2006

Gratis kranten vertegenwoordigen wereldwijd nu al zes procent van de totale krantenoplages. In Europa loopt dat aandeel zelfs op tot zeventien procent. Dat blijkt uit een onderzoek van de World Association of Newspapers (WAN). De totale krantenoplage is het voorbije jaar met 0,56 procent gestegen.

Eind vorig jaar werden er wereldwijd dagelijks 439 miljoen kranten verspreid. De voorbije vijf jaar is het aantal kranten in de wereld met zes procent toegenomen. In Azië groeit de oplage van dagbladen het sterkst. Volgens het onderzoek lezen gemiddeld één miljard mensen dagelijks een krant.

In deze oplages zijn de gratis kranten echter niet meegeteld. Dan zou tijdens de voorbije vijf jaar de stijging oplopen tot 7,8 procent. Zeven van de tien meest verkochte kranten verschijnen in Azië. China heeft de grootste markt met 96,6 miljoen exemplaren per dag. Daarna volgen India, Japan, de Verenigde Staten en Duitsland. In Europa was Slovenië de snelste groeier met een stijging van 9,8 procent.

Met 634 exemplaren op duizend volwassenen zijn de Japanners de grootste krantenkopers. In België wordt de meeste tijd besteed aan het lezen van een krant. De Belg houdt de krant immers gemiddeld 54 minuten in handen. In 2005 gingen 28 kranten over naar een tabloidformaat. Sinds 2001 zijn er al 85 edities overgeschakeld.