managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on augustus 17th, 2006

De Europese Unie wil een registratiesysteem voor alle passagiers van vluchten binnen het Europese grondgebied. Dat bestaat nu al voor passagiers die vanuit het buitenland naar Europa komen. De Europese Unie wil wel minder strenge normen hanteren dan de Verenigde Staten, waar aan passagiers onder meer ook gevraagd wordt of ze volgens islamitische principes eten. Met de nieuwe maatregel wil de Europese Unie reageren op de dreiging van terreuraanslagen. Tot nu toe had de Europese Unie geen echt systeem van registratie om te kunnen controleren of er verdachte personen aan boord van de vliegtuigen. Europa heeft zich ook altijd verzet tegen het Amerikaans systeem, dat volgens het Europees Parlement de privacy in het gedrang brengt. Benadrukt wordt dat het Europese systeem wil handelen met respect voor de mensenrechten. 

De Deense speelgoedfabrikant Lego heeft tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een winst van 31,9 miljoen euro geboekt. Daarmee klimt het bedrijf stilaan weer uit het dal, want tijdens dezelfde periode vorig jaar was er nog een verlies van 27 miljoen euro. Die ommekeer heeft Lego volgens het bedrijf zelf grotendeels te maken met een drastische reorganisatie en een sterke omzetgroei. Die omzet steeg met 19 procent tot 370 miljoen euro. Lego heeft uit saneringsoverwegingen zijn productie in Denemarken en Zwitserland verkocht aan Flextronics, dat daarmee uitgeweken is naar Oost-Europa. Ook werden vier pretparken verkocht. Daarbij zat ook Legoland in Denemarken.

De Duitse constructeur BMW ontkent dat het de merkrechten van Rover heeft verkocht aan de Chinese automaker SAIC. Volgens De Telegraaf is BMW nog in onderhandeling met diverse partijen. BMW heeft Rover al in 2000 verkocht, maar bleef wel eigenaar van de merknaam. Nu zou BMW helemaal van het Britse merk afwillen geraken. Maar volgens insiders is het Amerikaanse Ford de belangrijkste kandidaat om Rover binnen te rijven. Volgende maand zou er meer duidelijk kunnen komen. Volgens bepaalde bronnen zou SAIC ongeveer 11,5 miljoen pond hebben geboden voor de merknaam. SAIC heeft de intellectuele rechten op een aantal Rover-modellen in handen, net zoals enkele motoren die de Britse autoconstructeur destijds gebruikte. Ook Nanjing Automobile, dat vorig jaar het overblijvende gedeelte van MG Rover overnam, zou geïnteresseerd zijn.

De Italiaanse autoconstructeur Ferrari heeft het voorbije jaar een recordaantal van 5.400 exemplaren geproduceerd. Volgens topman Luca di Montezemolo is de limiet echter nog niet bereikt en is het best mogelijk dat op korte termijn nog nieuwe productierecords worden gevestigd. Een decennium geleden produceerde Ferrari maximaal 3.500 auto’s per jaar. Di Montezemolo benadrukte dat Ferrari de vraag in vele landen groter is dan het aanbod. Hij wil in de toekomst een betere balans vinden tussen exclusiviteit en de vraag van de markt. De Ferrari-topman stelde dat het niet onmogelijk is dat de productie elk jaar met een tweetal procent zou opgetrokken worden. Op die manier kunnen levertijden, die tot twee jaar kunnen uitlopen, ingekort worden. Maar Ferrari heeft volgens Di Montezemolo geen plannen om kleinere modellen of sportieve personenwagens op de markt brengen.

Het Deense zuivelconcern Arla heeft over de eerste zes maanden van 2006 een winst van 29 milloen euro gerealiseerd. Dat is echter ongeveer 12 miljoen euro minder dan vooraf werd vooropgesteld. Oorzaak van die tegenvaller is volgens het bedrijf de blijvende boycot van de Saudische consumenten. Zij blijken nog steeds woedend te zijn omwille van de beruchte mohammed-cartoons die in een Deense krant waren verschenen. Toen werd in de islamitische wereld opgeroepen tot een boycot. In de meeste landen uit de Arabische regio hebben de verkopen van Arla zich inmiddels wel hersteld, maar in Saudi-Arabië blijft de boycot voortduren. Saudi-Arabië is de belangrijkste Arla-markt van het Midden-Oosten. In totaal voert Denemarken jaarlijks voor 1,3 miljard euro uit naar de Arabische wereld.

De bestellingen voor de Vlaamse Purus-garnaal lopen als een trein. Dat zegt de Zeebrugse reder Willy Versluys. De garnaal met het Vlaamse kwaliteitslabel is zopas in de oude vismijn van Zeebrugge officieel voorgesteld. Indien de trend zich doorzet, zou het aanbod volgens Willy Versluys niet kunnen volgen. Met het Purus-label willen de Vlaamse vissers reageren op de grote aanvoer vanuit Nederland en Duitsland, waardoor de marktprijs blijft dalen. De Purus-garnaal zou een hogere prijs moeten halen. Het Purus-label heeft vier voorwaarden. De garnalen moeten gevangen worden door een Belgisch vissersvaartuig, dat maximaal 24 uur mag vissen. De Purus worden op Vlaamse wijze gekookt met zeewater en extra zout. De versheid wordt de grote troef van de Purus-garnaal. Meteen na het koken op de boot, worden de garnalen gekoeld. Aan de wal worden de ongepelde garnalen meteen verpakt.

Het overgrote gedeelte van de Nederlandse internetters blijft een fan van de gewone post. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse postverdeler TGP Post. Bepalend daarbij is volgens de onderzoekers de aard van de boodschap en het soort post. Zo bleek 70 procent van de ondervraagden zijn persoonlijke post, verzekeringspolissen en catalogussen liefst per gewone post te ontvangen. Bovendien bleek 60 procent ook liever reclamefolders in de bus te krijgen dan via de e-mail. Nieuwsbrieven daarentegen wordt door 68 procent van de internetters het liefst online ontvangen. Volgens de onderzoekers zijn deze resultaten te wijten aan de positieve ervaring van het publiek met post in de brievenbus. Zo zei 82 procent van de ondervraagden dat ze de post tevreden en nieuwsgierig uit de bus halen.

De wereld telt meer mensen met overgewicht dan mensen die honger lijden. Dat zegt de Amerikaanse voedingsdeskundige Barry Popkin van de University of North Carolina. Volgens Popkin zouden de overheid daarom gezonde voeding goedkoper moeten maken. Hij stelde dat de overgang van een hongerende naar een zwaarlijvige wereld razendsnel is gegaan. In plaats van granen is de consument volgens hem steeds meer dierlijke producten en plantaardige oliën gaan gebruiken. Bovendien beweegt de mens volgens hem steeds minder omdat ze vooral een zittend bestaan leiden. Dat heeft er volgens Popkin tot geleid dat zwaarlijvigheid in de wereld een groter probleem is geworden dan ondervoeding.

Dit jaar telt de Belgische tabaksteelt nog een oppervlakte van 72 hectare, wat voor een productie van ongeveer 250 ton zorgt. Het jaar voordien was dat nog 350 hectare, waardoor de sector een omzet haalde van 1.200 ton. Tien jaar geleden besloeg de tabaksteelt een oppervlakte van 500 hectare, verdeeld over 320 planters. Op dit ogenblik zijn er nog 100 telers overgebleven, tegenover nog 206 vorig jaar. Die sterke daling is volgens het Nationaal Tabakssyndicaat vooral te wijten aan de afschaffing van de Europese subsidies. Een aantal telers zou kunnen overschakelen naar akkerbouw, maar daar is de opbrengst per hectare wel twintig keer lager dan in de tabaksteelt. Er is volgens de sectororganisatie wel een overstap geweest naar aardbeien of groenten voor de diepvriessector, maar ook daar is er nog nauwelijks ruimte.

De transportsector lijdt jaarlijks enorme verliezen door diefstallen van vrachtwagens en lading. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek. Een studie van het project Aanpak Criminaliteit Transportsector maakt daarbij gewag van een schade van minstens 100 miljoen euro. Maar sommigen hebben het over een meervoud van dat bedrag. Daarbij wordt gesteld dat de dieven bij voorkeur hun slag slaan op bedrijventerreinen, waar de wagens ’s nachts of tijdens het weekend klaar staan voor vertrek. Vooral metalen, die gemakkelijk te verkopen zijn, genieten de voorkeur van de dieven. Daarnaast zijn ze ook uit op consumentenproducten, zoals diepgevroren vlees, merkkleding, huishoudelijke producten en tabak. Wel stelt het rapport dat de dieven zelden geweld gebruiken.

Meer Nieuws