managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

China adopteert online recrutering

Posted by managing21 on augustus 18th, 2006

In de geïndustrialiseerde wereld is online werving al een belangrijk kanaal van de jobmarkt, maar ook in China neemt het internet steeds meer van de recrutering voor zijn rekening. Bijna dertig procent van de werving van Chinese werknemers zou nu al online gebeuren. Dat blijkt uit een rapport van het bureau Research & Markets. Maar in vergelijking met de westerse wereld heeft de sector in China nog enorme groeimogelijkheden. Een aantal sectoren en regio’s moeten de praktijk duidelijk nog adopteren. 

In 2004 vertegenwoordigde online werving volgens Research & Markets amper 13,2 procent van de totale recruteringsmarkt. “Dat bleef ver onder de percentages van de jobaanbiedingen in kranten en jobbeurzen,” stellen ze. “Maar vorig jaar kende het online segment een opmerkelijke groei en nam het al 20 procent van de markt voor zijn rekening. Dit jaar stijgt dit naar alle waarschijnlijkheid tot ruim 28 procent, goed voor 138 miljoen euro.” Het rapport stelt dat dit nog een bijzonder grote groeicapaciteit oplevert. “In de Verenigde Staten heeft de online werving nu al een marktaandeel van 78 procent,” aldus Research & Markets.

De trend werd in China ingezet door de multinationals. “In 2004 maakte negentig procent van die bedrijven er al gebruik van online werving,” aldus de onderzoekers. “Vorig jaar volgden ook de hightech-ondernemingen die trend, want ook in die sector bleek de helft van de bedrijven het internet te gebruiken om nieuwe medewerkers aan te trekken.” Locale bedrijven en de traditionele industrie blijven op dat gebied volgens de onderzoekers echter nog achterop.

Maar ook de Chinese werkzoekenden maken steeds meer gebruik van het internet om carrièremogelijkheden te vinden. “Vele van die jonge mensen hebben een hoge opleiding en surfen dikwijls op het internet.” Daarbij wordt erop gewezen dat China vorig jaar 111 miljoen internauten telde, wat volgens de onderzoekers een grote mogelijkheden inhoudt voor online recrutering. De doorbraak van online recrutering blijkt echter grote variaties te vertonen naargelang de regio’s. Vooral in het noordoosten en zuidwesten is de praktijk al helemaal doorgebroken, terwijl de evolutie in het noordwesten relatief traag gaat.