managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Is Web 2.0 een nieuwe dotcom-val?

Posted by managing21 on augustus 18th, 2006

Mediabedrijven zijn koortsachtig oplossingen aan het zoeken om hun online activiteiten uit te breiden en kijken daarbij vooral uit naar de zogenaamde Web 2.0-toepassingen. Maar sommige analisten waarschuwen dat ze daarmee in dezelfde val dreigen te trappen als zes jaar geleden, toen ook iedereen in online projecten investeerde, zonder oog te hebben voor degelijke business-plannen en kansen op winstgevendheid. 

“De overname vorig jaar van de sociale netwerksite MySpace door het mediabedrijf News Corporation voor 580 miljoen dollar heeft een ware schokgolf door de traditionele nieuwsindustrie gestuurd,” merkt Paul R. La Monica, financieel expert van CNNMoney, op. “Het succes van MySpace zou ook andere mediabedrijven kunnen aanzetten om te investeren in andere sociale netwerksites, zodat ze hun adverteerders kunnen vertellen dat ook zijn een enorm publiek van tieners en jonge volwassenen hebben met een ruim budget.”

Maar dat zou de mediabedrijven volgens La Monica wel eens kunnen verleiden om in dezelfde val te trappen als tijdens de dotcom-hype zes jaar geleden. Hij wijst er daarbij op dat de sociale netwerksite Facebook van kandidaat-overnemers een bedrag van twee miljard dollar zou eisen en al een bod van 750 miljoen dollar zou hebben afgewezen. “Nochtans is Facebook lang niet zo groot als MySpace,” aldus La Monica.

De financieel expert wijst er daarbij op dat News Corporation voor een bedrag van 580 miljoen dollar niet alleen MySpace heeft overgenomen, maar wel het hele moederbedrijf Intermix, dat onder meer ook gamessite Grab.com en de e-commerce site Alena omvatte. “Intermix realiseerde bovendien al een behoorlijk zakencijfer voor het door News Corporation werd overgenomen,” voert hij aan. “Het bedrijf haalde vorig jaar een omzet van 79 miljoen dollar.”

La Monica stelt dat de Britse sociale netwerksite Bebo.com in de belangstelling zou staan van Viacom, Yahoo en British Telecom. Daarbij wordt gewag gemaakt van een vraagprijs van één miljard dollar. “Digg.com, een site die steunt op content van gebruikers, zou minstens 200 miljoen dollar waard zijn, terwijl het bedrijf amper een omzet haalt van drie miljoen dollar,” voert hij aan. “Dat onevenwicht is veel te groot.”

Digg zou met die verkoopprijs 67 keer meer waard zijn dan zijn omzet. Yahoo en Intermix zijn ongever 7 keer meer waard dan hun omzet, Google 19 keer. Verder verwijst La Monica naar het immens populaire YouTube.com. “De videosite zou 500 miljoen tot één miljard dollar waard zijn, terwijl het zelfs niet duidelijk is hoevel reclame-inkomsten de site zal kunnen genereren,” voert hij aan. “Dat moet aanzetten tot voorzichtigheid.”

Sociale netwerking is één van de grote hypes van het ogenblik, maar bedrijven moeten er volgens La Monica over waken dat ze niet dezelfde vergissing begaan als zes jaar geleden, toen er veel te veel betaald werd voor clicks. “Interesse is niet het belangrijkste, maar wel verkopen en winst,” stipt hij aan. “De mislukkingen van zes jaar geleden – zoals Go.com (Walt Disney), Xoom.com en Snap.com (NBC) en AOL (Time Warner) – spreken voor zichzelf.”

Het internet draait op dit ogenblik weer op volle toeren, maar er mag volgens La Monica niet vergeten worden dat het medium grotendeels gedragen wordt door reclame. “Maar wanneer de economie afkoelt, wordt ook de reclame veel voorzichtiger,” waarschuwt hij. “Media zouden dan ook terughoudend moeten zijn met het overbetalen van bedrijven die afhankelijk zijn van reclame.”