managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

In supermarkt is kleur cruciaal

Posted by managing21 on juni 8th, 2006

Kleur is in de supermarkt van cruciaal belang. Dat blijkt uit het proefschrift ‘Brand Search’ van de Nederlandse onderzoeker Ralf van der Lans. Daarbij is het volgens hem belangrijk dat de producenten een goed idee hebben van de kleurverbanden van producten. Van der Lans stelt dat de consument razendsnel hebben leren schakelen tussen snelle en langzame kijkroutines. 

Van der Lans bestudeerde de oogbewegingen bij de koopbeslissing van consumenten. Daarbij kwam hij tot de bevinding dat de verbruiker razendsnel heeft leren schakelen tussen een snelle, grove kijkroutine en een langzame, maar nauwkeurige bestudering van producten die in de winkelrekken liggen uitgestald. “Met de eerste scannen ze een rek op duidelijke zaken als kleur en met de tweede kijken ze naar de tekst en bijvoorbeeld logo`s,” citeert het magazine Marketing Online het rapport.

Bij de snelle kijkroutine kunnen de klanten zich volgens de onderzoekers echter maar op één kleur richten. “Een rood koffiemerk valt tussen alle andere rode pakken koffie niet op,” voert van der Lans aan. “Maar wie zijn zak paprikachips geen blauwe kleur geeft, zal door de consument worden overgeslagen. De klant associeert de blauwe kleur immers met deze chipssoort.” Pringles zijn bij de chips volgens van der Lans een aparte categorie. Het merk is bij de consument zo bekend dat de producten altijd gevonden worden.

De onderzoeker stipt ook nog aan dat een verpakking een advertentie op zichzelf kan zijn. “Een consument die een opvallende verpakking toevallig tegenkomt, zal deze een volgende keer onbewust herkennen,” aldus nog Van der Lans.