managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Internet is meest dominante medium

Posted by managing21 on juni 8th, 2006

Het internet behoort tot de twee belangrijkste media, zowel thuis als op de werkvloer en onderweg. Dat is de conclusie van ‘A Day in the Life: An Ethnographic Study of Media Consumption’, een studie van de Online Publishers Association (OPA). De organisatie voegt er aan toe dat deze vaststelling adverteerders zou moeten doen besluiten om een groter gedeelte van hun reclamebudgetten te verschuiven naar online campagnes. 

“Het internet is het enige medium dat zowel dominant aanwezig is op de werkvloer als thuis,” stippen de onderzoekers aan. “Het internet bereikt mensen uit alle categorieën gedurende een even lange tijd. Daarmee is het duidelijk een massamedium.” Het rapport stipt aan dat het internet een dagelijks bereik heeft van meer dan zestig procent, met een gemiddelde van bijna twee uur per dag. Daarmee zet het internet zich op een derde plaats, na televisie en radio.”

Het rapport toont volgens de onderzoekers aan dat het internetgebruik door de consument geen uitzondering, maar de regel is. Bovendien wordt er gesteld dat webtechnologie het bereik van tijdschriften, televisie, radio en kranten vergroot. “Internet-toepassingen blijken het bereik van televisie ’s ochtends 51 procent te verhogen, 39 procent ’s middags en 42 procent in de namiddag,” stellen ze. “Het bereik van tijdschriften werd erdoor verdubbeld.”

Het OPA-onderzoek stipt verder aan dat gezinnen met een grote internet-activiteit koopkrachtiger zijn dan televisie-huishoudens. “De bestedingen van de internet-populatie liggen boven de mediaan van de bevolking, terwijl dat van de televisie-bevolking duidelijk lager dan die mediaan,” wordt er opgemerkt. “Internetreclame heeft dan ook een groot onaangeroerd potentieel. Het internet slorpt 20 tot 25 procent van het mediagebruik van de consumenten op, terwijl amper acht procent van de reclamebudgetten online gebeuren.”

Maar de OPA stelt dat marketeers moeten leren hoe ze het online medium op een gepaste manier moeten gebruiken. “Er zijn nog niet voldoende marketeers die weten hoe ze het internet moeten gebruiken,” aldus de organisatie. “Het heeft geen zin om televisiespots op het internet te plaatsen. Dat zou hetzelfde zijn als het overhevelen van krantenreclame naar de televisie.”