managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Europa wil geen gsm-reclame

Posted by managing21 on juni 9th, 2006

Europeanen zijn niet geïnteresseerd in reclame op hun mobiele telefoons. Dat blijkt uit een onderzoek van het Britse Portio Research. Dat is volgens het magazine Media Life een streep door de rekening van marketeers die in de gsm-markt een nieuw kanaal zagen voor hun reclamecampagnes.

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat de Europese consument meer geïnteresseerd is dan de Amerikanen om televisieprogramma’s te bekijken op zijn gsm-toestel. “De Europeanen willen daar best voor betalen, maar wensen niet dat die programma’s worden onderbroken door reclame,” aldus het rapport. “Dat beschouwen ze als een vorm van spam.”

De helft van de Europese consumenten zou geïnteresseerd zijn in mobiele televisie en daar maandelijks dertien dollar aan willen besteden. Maar 65 procent toonde ook een zero-tolerantie tegen elke mogelijke vorm van mobiele telefoonreclame. Indien een provider daar toch mee zou uitpakken, zou hij volgens de onderzoekers de kans lopen zijn abonnees kwijt te raken.

Amper twee procent van de Europese gsm-gebruikers heeft nu toegang tot mobiele televisie. Maar de markt heeft volgens de onderzoekers wel grote mogelijkheden. “Indien de helft van de geïnteresseerden een abonnement zou nemen, komt men in Europa aan een markt van 325 miljoen gebruikers,” benadrukken ze.

Tachtig procent van de jonge gsm-bezitters toonde zich geïnteresseerd in mobiele televisie. Die bijval neemt echter af met het vorderen van de leeftijd. Bij 50-plussers is hun aantal gedaald tot dertig procent. Jongeren zijn ook toleranter tegenover gsm-reclame. In die groep heeft slechts de helft een zero-tolerantie. Bij oudere gebruikers loopt dat op tot zeventig procent.

Maar ook die jongeren staan niet onvoorwaardelijk tegenover gsm-reclame. Zestien procent aanvaardt een occasionele reclame, terwijl twaalf procent advertenties accepteert op voorwaarde dat ze de mogelijkheid hebben om zich uit te schrijven. De oorzaak van de afkeer tegenover gsm-reclame heeft volgens de onderzoekers te maken met het gebruik van het medium. Mobiele televisie wordt immers in korte fragmenten bekeken op verloren ogenblikken. “Die tijd willen ze niet ingevuld zien met reclame,” aldus nog het rapport.