managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Ook Tinder toont wereldwijde culturele verschillen

Posted by managing21 on november 24th, 2018

De culturele verschillen in de wereld verschijnen ook in de profielen van het online datingplatform Tinder. Dat blijkt uit een onderzoek door wetenschappers van de Concordia University in Canada, waarbij gekeken werd naar profielen op Tinder in Noord-Amerika en Brazilië. Vastgesteld werd dat Braziliaanse vrouwen veel meer geneigd waren om zich te laten afbeelden met mooie handtassen of dure wagens, terwijl hun Canadese seksegenotes eerder hun vriendelijkheid en goede wil wensen te benadrukken. De onderzoekers zeggen dat de Braziliaanse vrouwen dan ook een bepaald statusniveau willen suggereren.

“Ook online dating wordt door lokale culturen beïnvloed,” zegt onderzoeksleider Chaim Kuhnreich, marketing-specialist aan de Concordia University. “Zoals men zou verwachten, spelen culturele verschillen een belangrijke rol bij het ervaren van dagelijkse activiteiten. Dat geldt ook voor dating Mensen die op zoek zijn naar een mogelijke match in Brazilië, zullen opmerken dat vrouwen er veel vaker chique handtassen presenteren of in een dure auto zitten. Mensen gebruiken luxe en status als een signaal aan potentiële partners. De weergave van luxeproducten in een openbare omgeving kan vergeleken worden met een pauw die zijn staat uitspreidt.”

“Op Tinder is het weergeven van welvaart één strategie om status en middelen te signaleren,” zegt Kuhnrich. “In Noord-Amerika kunnen deze tekenen vooral bij mannen worden verwacht. Bij vrouwen kunnen deze signalen minder vaak worden opgemerkt. In Noord-Amerika behoren signalen van opvallende consumptie immers vooral tot de mannelijke strategie. In Noord-Amerika neigen vrouwelijke profielen naar boodschappen van vriendelijkheid en goede wil, terwijl in Brazilië vooral status en groepsgevoel naar voor komen. Men moet zich dan ook afvragen waarom vrouwen in Brazilië zoveel meer neiging voelen rijkdom te tonen dan in Noord-Amerika.”

““Men zou kunnen suggereren dat Brazilianen over een groter besteedbaar inkomen zouden beschikken,” zegt de onderzoeker. “Het inkomen per hoofd van de bevolking in Brazilië toont echter een kleiner bestedingsbudget. Er moet dan ook een andere verklaring zijn voor de tekenen van luxe in de Braziliaanse profielen op Tinder. Om dit interessante verschil te begrijpen, is het belangrijk om de mogelijke voordelen te benadrukken die mensen verwerven bij het weergeven van luxegoederen. Wanneer iemand luxe goederen op een opvallende manier weergeeft, wordt een toegang tot middelen gesuggereerd. Er is hier sprake van een eerlijk signaal voor het feit van financiële rijkdom.”

“Iemand die deze toegang tot bronnen niet heeft, zou dit signaal niet kunnen kopiëren,” zegt de onderzoeker. “Deze rijkdom schenkt een bepaald niveau van status, waarmee maatschappelijk succes wordt gesuggereerd. De consument maakt van opvallende consumptie om zijn succes te demonstreren. Daarnaast portretteert het weergeven van luxegoederen het lidmaatschap van bepaalde groepen. Het duidt een band aan met een groep mensen die het zich kan veroorloven om geld uit te geven aan potentieel onbelangrijke goederen. In Brazilië hopen zowel mannen als vrouwen elkaar te ontmoeten op basis van de opvallende consumptie en luxe producten op hun profielen.”

“Een groot verschil tussen Canada en Brazilië is het onderscheid in klassen,” legt Kuhnreich uit. “Brazilianen hebben een breder kloof tussen sociaal-economische status dan in Canada. Brazilië heeft 200 miljoen inwoners, vergeleken met slechts 37 miljoen Canadezen. Brazilië heeft per hoofd van de bevolking een bruto binnenlands product van 10.889 dollar, tegen 51.316 dollar voor een Canadees. In Brazilië is het analfabetisme 7 procent, tegenover slechts 1 procent in Canada. Met dergelijke statistieken is het misschien makkelijker te begrijpen waarom het in Brazilië meer nodig wordt ervaren om opvallende consumptiefoto’s te gebruiken om interesse te wekken.”

“Zowel mannen als vrouwen gebruiken opvallende consumptie in hun profielen,” zegt Kuhnreich. “Mannen bewijzen hiermee dat ze toegang hebben tot middelen, terwijl vrouwen aangeven tot een groep te behoren. In Canada is de socio-economische kloof echter veel minder groot, waardoor er ook minder behoefte is om het lidmaatschap tot een hogere categorie aan te tonen.”

Lees Verder