managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Online reclame Amerikaanse kranten blijft groeien

Posted by managing21 on juni 14th, 2006

De Amerikaanse kranten realiseren een belangrijke omzetgroei aan online reclame-inlassingen. Dat blijkt uit cijfers van de Newspaper Association of America (NAA). In de gedrukte versies is er echter nog nauwelijks groei. De gedrukte kranten blijven nog wel veruit het beste reclamekanaal voor de kranten.

De NAA berekende dat de Amerikaanse kranten tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 613 miljoen dollar aan reclame-inkomsten boekten. Dat is een stijging met 34,9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De inkomsten van de gedrukte versies bedroegen 10,5 miljard dollar. Daarmee valt de groei in de sector terug tot 0,3 procent. De totale reclamebestedingen in beide sectoren samen stegen met 1,8 procent.

“Krantenuitgevers zien hun inspanningen om online lezers aan te trekken en inkomsten te halen uit hun internetactiviteiten, beloond worden,” aldus NAA-voorzitter John F. Sturm. “Het is nu al het tweede jaar op rij dat hier een sterke groei wordt gerealiseerd. De gedrukte versies bewijzen stand te kunnen houden in een zwakke reclamemarkt.”