Porsche waarschuwt voor aanhoudende knelpunten met onderdelen
Posted by managing21 on juli 26th, 2023
In de eerste helft van dit jaar realiseerde de Duitse autofabrikant Porsche een omzet van 20,43 miljard euro. Dat was 14 procent meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst steeg daarbij met 10,7 procent tot 3,85 miljard euro. Dat heeft Porsche gemeld. De resultaten wijzen op een herstel na de terugval in de productie dezelfde periode vorig jaar, die gedeeltelijk werd veroorzaakt door het stilleggen van fabrieken in China. De Duitse autofabrikant bevestigde verder zijn prognoses voor de tweede helft van dit jaar, ondanks een gespannen wereldwijde economische situatie.
Porsche zei dat te maken te hebben gehad met hogere kosten dan vorig jaar, deels als gevolg van de marketing voor de Porsche Cayenne en het digitaliseren van de activiteiten, maar dat de inkomsten door consistente prijzen en stijgende verkopen op peil konden worden gehouden. Het bedrijf had in mei gezegd de prijzen in Europa en de Verenigde Staten tijdens de tweede helft tussen de 4 procent en de 8 procent te zullen verhogen, zodat de oplopende kosten zouden kunnen worden geproduceerd.
Rendement
De Duitse autobouwer haalde tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een rendement van 19,5 procent. Over de eerste helft van het jaar werd een rendement van 18,9 procent opgetekend, tegenover 19,4 procent dezelfde periode vorig jaar. “De wereldwijde economische situatie blijft gespannen”, beklemtoonden woordvoerders van Porsche, verwijzend naar de voortdurende uitdaging om onderdelen te verkrijgen, de algemeen stijgende kosten en de geopolitieke spanningen.
Porsche waarschuwde dat de problemen met de toeleveringsketen, die de productie van zijn enige volledig elektrische auto hebben bemoeilijkt, ook tijdens de tweede helft van het jaar zullen aanhouden. Het bedrijf ziet verder een vertragende groei in Europa, stijgende kosten en een beperkte beschikbaarheid van onderdelen. “Er is geen week waarin er geen problemen zijn met de toeleveringsketen”, wierp Oliver Blume, chief executive van Porsche, op. “Er zijn nog steeds veel onzekerheden, ook vanwege geopolitieke onzekerheden over de hele wereld.”
De inkomsten van Porsche blijven grotendeels afhankelijk van de traditionele modellen met een verbrandingsmotor. De verkoop van de elektrische Taycan viel door tekorten aan onderdelen echter met 5 procent terug. De constructeur verwijst anderzijds naar zijn sterk orderboek voor de tweede helft van het jaar, waarbij luxewagens betere vooruitzichten bieden dan auto’s voor het brede publiek.
De Duitse autobouwer merkt verder op maatregelen, waaronder het vormen van partnerschappen voor nieuwe technologieën, te nemen om de marges te verdedigen terwijl de productie op elektrische modellen overschakelt. Porsche is van plan om volgend jaar een volledig elektrische versie van de Macan te lanceren. Daarna krijgen ook de 718 Roadster en de Cayenne een elektrische uitvoering. De autofabrikant werkt bovendien samen met Mobileye Global aan de ontwikkeling van autonome mobiliteit en heeft Celiforce, een bedrijf dat krachtige batterijcellen bouwt, overgenomen.
Synthetische brandstoffen
Tegen eind dit decennium moeten elektrische wagens 80 procent van de totale verkoop van Porsche vertegenwoordigen. De iconische 911 – die vorig jaar 13 procent van de totale verkoop van het merk vertegenwoordigde – zal uiteindelijk nog het enige model van Porsche zijn dat met een verbrandingsmotor blijft uitgerust. Experts wijzen er trouwens op dat e-fuels in de toekomst uitsluitend zullen worden gebruikt bij niche-modellen uit het hogere marktsegment.
Daarbij wordt erop gewezen dat de grote autofabrikanten na het midden van volgend decennium wellicht geen nieuwe modellen met synthetische brandstoffen meer op de markt zullen brengen. Opgemerkt wordt dat deze constructeurs in totaal al 1,2 biljoen dollar hebben geïnvesteerd in de elektrificatie van hun modellen.
Nieuwe bedrijven die gericht zijn op de productie e-fuels – vooral gericht op vliegtuigbrandstoffen – hebben daarentegen minder dan 1 miljard dollar aan investeringen kunnen aantrekken. Een aantal kleinere autofabrikanten willen krachtige en luxueuze wagens met e-fuels verkopen aan rijkere klanten, die financieel sterk genoeg staan om zich de dure brandstof te kunnen veroorloven. E-fuels kunnen momenteel tot bijna 13 euro per liter kosten.
Meer over dit onderwerp:
- Nissan en Renault sluiten nieuw samenwerkingsakkoord.
- Jaguar Land Rover boekt grootste kwartaalwinst van dit decennium.
- Kwartaalomzet Tesla met bijna 50 procent opgelopen.
- General Motors kondigt verdere kostenbesparingen aan.
- Stellantis ziet nettowinst tot absolute recordhoogte stijgen.