managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Kwart meer elektrische voertuigen uit China op Europese markt

Posted by managing21 on juni 10th, 2024

Europa registreert steeds meer elektrische voertuigen die in China zijn geproduceerd. Tussen januari en april van dit jaar is er daarbij sprake van een stijging met 23 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar, ondanks de dreiging van hogere Europese tarieven op de import van elektrische auto’s die uit China worden ingevoerd. Dat blijkt uit een rapport van Schmidt Automotive Research over de verkoop van elektrische wagens in Europa.

Schmidt berekende dat tijdens de eerste vier maanden van dit jaar in West-Europa, met inbegrip van het Verenigd Koninkrijk, in totaal 119.300 elektrische voertuigen van Chinese makelij werden geregistreerd. Dat cijfer vertegenwoordigde één vijfde van de elektrische voertuigen die in de regio werden geïmporteerd.

Beste winstkansen

“Autofabrikanten blijven auto’s uit China importeren, want die strategie biedt op dit ogenblik de beste kans om winst te maken op een elektrisch voertuig,” verduidelijkt Matthias Schmidt, topman van Schmidt Automotive. “De Europese Unie is voor Chinese exporteurs van elektrische wagens de voorkeursmarkt geworden. Europa hanteert op de import van elektrische voertuigen uit China immers slechts een heffing van 10 procent. De Verenigde Staten besliste vorige maand om de import van elektrische wagens uit China met een heffing van 100 procent te sanctioneren.”

Ook Volkswagen produceert elektrische modellen in China. – Foto: Volkswagen

Inmiddels staat de Europese Unie echter wel op het punt om een onderzoek naar de vraag of subsidies van de Chinese overheid ervoor hebben gezorgd dat elektrische voertuigen van Chinese makelij goedkoper op de Europese markt konden worden gebracht en daar dus een onaanvaardbaar voordeel tegenover hun Europese sectorgenoten zouden hebben kunnen creëren. Begin juli zouden mogelijke Europese sancties tegen die Chinese oneerlijke situatie kunnen worden aangekondigd.

“Iedereen wacht op het Europese tariefbesluit en op de reactie die daarop vanuit China wordt verwacht”, beklemtoont Björn Conrad, chief executive van Sinolytics, een adviesbureau dat zich richt op China. Westerse en Japanse merken die in China worden geproduceerd – waaronder Tesla, Volkswagen en Honda – vertegenwoordigden 54 procent van het totale aantal elektrische voertuigen van Chinese makelij die tijdens de eerste vier maanden van dit jaar in West-Europa werden geregistreerd. Chinese merken zoals MG en BYD namen het saldo voor hun rekening.

De productie van auto’s kan in China tegen een lagere kostprijs gebeuren, wat westerse merken zoals Tesla en Renault ertoe heeft aangezet om elektrische auto’s op de Chinese markt te maken en de voertuigen vervolgens naar Europa te importeren. Analisten van UBS schatten onder meer dat BYD vorig jaar een kostenvoordeel van 25 procent had ten opzichte van oudere autofabrikanten.

Pijnlijke represailles

Naast de bekommernis over vergeldingsmaatregelen bij westerse autofabrikanten die afhankelijk zijn van de Chinese markt, heeft het belang van het Aziatische land als productiecentrum en lucratieve winstbron ertoe geleid dat vele vertegenwoordigers van de autosector hebben gewaarschuwd voor de wereldwijd stijgende invoerheffingen op elektrische auto’s. Toplui van autofabrikanten – van Tesla tot Mercedes en Volkswagen – hebben zich de voorbije maanden uitgesproken tegen importheffingen die de Verenigde Staten en Europa tegen de invoer van elektrische auto’s uit China hanteren. Achter die waarschuwingen schuilt een angst voor pijnlijke represailles vanuit China.

Sommige autofabrikanten dekken zich anderzijds tegen deze gevaren in. De Chinese autobouwer Byd zei vorige maand begonnen te zijn met een studie van mogelijke locaties voor een tweede Europese fabriek. Volvo heeft gezegd vanaf volgend jaar zijn elektrische model EX30 zowel in zijn fabriek in Gent als in China te zullen produceren. 

Het vooruitzicht van hogere tarieven betekent ook dat de import voor fabrikanten die een aanzienlijk marktaandeel willen verwerven waarschijnlijk geen optie voor de lange termijn zal blijken te zijn. Schmidt zei daarbij dat er dit jaar voor de Chinese producenten een mogelijkheid was om verder op de Europese markt door te dringen, maar benadrukte dat die deur snel zal worden gesloten.

Ondanks de angst onder Europese autofabrikanten voor een Chinese aanval op de markt van de elektrische auto’s, verwachten veel analisten dat de groei van de import uit het Aziatische land in de toekomst zal vertragen. Michael Tyndall, auto-analist bij HSBC Holdings, wees daarbij naar de beperkte bekendheid van de Chinese merken bij de Europese consumenten. Dit zal volgens hem waarschijnlijk de groei van het marktaandeel van de Chinese merken vertragen. “De interesse van de Europeanen en de productie van de Chinezen overlappen elkaar niet noodzakelijkerwijs,” zei hij.

Meer over dit onderwerp: