managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Europese luchtvaart heeft impact covid-crisis nu volledig verteerd

Posted by managing21 on augustus 1st, 2024

Het passagiersverkeer in de Europese luchtvaart is tijdens de eerste helft van dit jaar met 9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarmee heeft het passagiersverkeer een niveau bereikt dat hoger ligt dan vijf jaar geleden, voor de uitbraak van de covid-pandemie. Dat blijkt uit een rapport van de sectororganisatie Airports Council International Europe (ACI). Wel wordt opgemerkt dat de activiteiten van de Europese luchthavens extreem gefragmenteerd zijn geworden.

Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar lag het passagiersvervoer in de Europese luchtvaart 10,1 procent hoger dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Tijdens het tweede kwartaal werd nog een stijging met 8 procent geregistreerd. Vooral het internationale verkeer bleek tijdens de eerste helft van dit jaar de belangrijkste factor in de groei van het Europese passagiersvervoer. Daar kon immers een stijging met 10,3 procent worden opgetekend. Dat is ruimschoots het dubbele van de groei met 4,2 procent die de trafieken binnen Europa lieten noteren.

London Heathrow bleef ook de eerste helft van dit jaar met 39,8 miljoen passagiers de drukste luchthaven van Europa. – Foto: Heathrow

Er werden in Europa tijdens de eerste helft van dit jaar door de luchtvaart 0,4 procent meer reizigers vervoerd dan tijdens dezelfde periode vijf jaar geleden. “Nu het totale passagiersverkeer eindelijk opnieuw boven het niveau van 2019 is uitgekomen, heeft de Europese luchtvaart de periode van de covid-pandemie duidelijk afgesloten”, benadrukt Olivier Jankovec, directeur-generaal van ACI Europe. “Er moet wel aan worden toegevoegd dat slechts 53 procent van de luchthavens tijdens de eerste helft van dit jaar meer passagiers hebben ontvangen dan tijdens dezelfde periode vijf jaar geleden.”

“De groei van het Europese passagiersvervoer weerspiegelt structurele veranderingen in zowel de vraag als het aanbod”, betoogt Jankovec. “De trend is duidelijk gestoeld op een toename van de vrijetijdsreizigers en passagiers die vrienden en familie gaan bezoeken. Daarnaast moet ook rekening gehouden worden met de toenemende activiteit van ultra lowbudget-maatschappijen en de prestaties van luchtvaartmaatschappij Turkish Airlines.”

“De cijfers bieden ook een beeld over de dynamiek van de luchtvaartmarkten in een aantal regio’s in Oost-Europa en Centraal-Azië, samen met de voortdurende impact van geopolitiek op specifieke markten, ten goede of ten kwade, afhankelijk van hun locatie”, merkt Jankovec nog op.

Recordaantal

ACI Europe zegt te verwachten tijdens de zomermaanden een recordaantal passagiers te kunnen noteren, ondanks uitdagingen zoals de recente wereldwijde computerstoring wegens een incident bij CrowdStrike, tekorten aan capaciteit voor het beheer van het luchtverkeer en vertragingen bij de levering van vliegtuigen. Maar Jankovec waarschuwt dat de prestaties vanaf het vierde kwartaal zullen afhangen van de veerkracht die in de vraag zou kunnen worden opgemerkt onder invloed van gemengde macro-economische signalen, waaronder een dalende inflatie en stabiele werkloosheidscijfers.

Luchthavens in de Europese Unie (EU), Noorwegen, IJsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk, lieten tijdens de eerste helft van dit jaar een toename met 9,5 procent registreren tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat leverde een evenaring op van de trafieken die voor de uitbraak van de covid-pandemie werden genoteerd. De beste prestaties werden daarbij opgetekend door de luchthavens in Polen, die gemiddeld een groei met 24,5 procent konden melden. Daarna volgen Griekenland (23,9 procent) en Malta (19,1 procent).

Aan het andere uiteinde van het spectrum staat Finland, waar een daling met 26,4 procent moest worden geregistreerd, gevolgd door Slovenië en Bulgarije, die een inkrimping met respectievelijk 21,5 procent en 20,5 procent toonden. Bij de grootste luchtvaartmarkten van Europa liet Italië met een groei van 13,1 procent de sterkste prestatie neerschrijven, gevolgd door Spanje met een stijging van 8 procent. Duitsland moest een achteruitgang van 17 procent melden, maar ook in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk was er respectievelijk sprake van een afname met 4 procent en 1,1 procent.

Luchthavens in de rest van Europa lieten tijdens de eerste helft van dit jaar een stijging met 5,8 procent optekenen. De trafieken liggen in die gebieden nu 2,9 procent boven het niveau dat voor de uitbraak van de covid-crisis werd opgemerkt. De sterkste groei werd daarbij opgetekend in Albanië, waar de trafieken met 243 procent toenamen, gevolgd door Oezbekistan (202 procent), Armenië (78 procent) en Kazachstan (67 procent).

De vijf grootste luchthavens van Europa ontvingen tijdens de eerste helft van dit jaar in totaal 174,6 miljoen passagiers. Dat betekende een stijging met 8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Tegenover de eerste zes maanden van 2019 is er sprake van een stijging met 2 procent. London Heathrow bleef met 39,8 miljoen passagiers de drukste luchthaven van Europa, gevolgd door Istanbul, Paris Charles de Gaulle, Schiphol Amsterdam en Madrid.

Andere grote luchthavens die tijdens de eerste helft van dit jaar een sterke groei lieten optekenen, waren onder meer Fiumicino Rome (26 procent), Antalya (19,8 procent), Istanboel Sabiha Gökçen (16,6 procent) en Athene (16,1 procent).

Meer over dit onderwerp: