managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Tesla leider in technologische transitie van automobielindustrie

Posted by managing21 on september 13th, 2024

Tesla is in de autosector de lijstaanvoerder in de ontwikkeling en integratie van digitale technologieën. Startups op de markt voor elektrische wagens staan eveneens hoog in de rangschikking. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Gartner. Toyota en Jaguar Land Rover (JLR) hebben anderzijds de grootste moeilijkheden om een sterke technologische transitie door te voeren.

Tesla haalde in het rapport een score van 76,9 procent, onder meer dankzij goede prestaties op het gebied van software-architectuur, geconnecteerde voertuigen en zelfrijdende wagens. “Die prestaties weerspiegelen de status van Tesla als leider op het gebied van de integratie van software in de kern van zijn bedrijfsmodel”, werpt Gartner op. “De score toont dat Tesla veel meer is dan een autofabrikant en zichzelf als een vooraanstaand technologiebedrijf positioneert.”

Tesla haalde in het rapport van Gartner een score van 76,9 procent. – Foto: Tesla

Het rapport benadrukt de aanzienlijke technologische voorsprong die Tesla op de traditionele autofabrikanten heeft opgebouwd. “Tesla wordt in de ranglijst immers gevolgd door fabrikanten zoals Nio (71,2 procent), Xpeng (66,8 procent) Rivian (55 procent) en Lucid (51,3 procent)”, verduidelijkt Gartner. “Gevestigde autofabrikanten zoals Nissan (26,9 procent), Toyota (26,8 procent), Mazda (26,5 procent) en Jaguar Land Rover (24,8 procent) staan helemaal onderaan de ranglijst.”

Deze ranglijst toont een groeiende kloof tussen nieuwe merken die zich op technologische innovatie richten en traditionele fabrikanten die moeite hebben om met de digitale transformatie gelijke tred te houden. “Deze merken ervaren moeilijkheden om een snelle omslag te maken naar een bedrijfscultuur waarin de digitale omgeving domineert”, benadrukt Gartner. “Traditionele marktleiders zoals Volkswagen, BMW, Mercedes en Stellantis bevinden zich in het midden van de rangschikking.” Dit maakt duidelijk dat deze bedrijven de overstap naar een status als echt technologiebedrijf nog niet volledig heeft afgerond.”

Regionale verschillen

In de rangschikking komen ook duidelijke regionale verschillen naar voor. In de Verenigde Staten, China en Zuid-Korea kan een duidelijke vooruitgang worden gemeld. Europa en Japan hebben daarentegen een achteruitgang moeten melden. De Verenigde Staten voeren de ranglijst aan met een score van 52,6 procent, tegenover 52,36 procent vorig jaar. China kon tijdens datzelfde tijdsbestek een vooruitgang van 42,68 procent naar 51,40 procent melden. Ook Zuid-Korea, dat momenteel nog als vierde gerangschikt staat, kon een progressie van 28,90 procent naar 34,30 procent registreren.

Europa moest daarentegen een achteruitgang van 34,90 procent naar 34,44 procent noteren. Japan kende een terugval van 30,03 procent naar 28,20 procent. Indien deze trend zich verder doorzet, dreigt Zuid-Korea in de digitale ontwikkeling volgend jaar Europa naar de vierde plaats te verdringen.

Uit de analyse blijkt dat bedrijven aan de top van deze ranglijst, zoals Tesla en Nio, opvallen door hun innovatiecultuur. “Deze fabrikanten hebben een managementstructuur waarbij de verantwoordelijken voor informatica en data rechtstreeks aan de chief executive rapporteren”, merkt Gartner nog op. “Hierdoor kunnen deze bedrijven snel strategische beslissingen nemen en kan de software beter worden verzilverd. Omgekeerd hebben traditionele fabrikanten, die weliswaar vaak over een transformatie naar een technologiebedrijf praten, nog niet de structuren en investeringen opgezet die nodig zijn om deze transitie te maken.”

“Deze rangschikking moet voor de historische autofabrikanten een waarschuwingssignaal zijn”, benadrukt Gartner. “Dit zou de betrokken ondernemingen moeten aanmoedigen hun transitie te versnellen. Anders riskeren deze bedrijven concurrentievermogen te zullen verliezen, tegenover meer flexibele partijen die zich op de digitale toekomst richten. Bedrijven die zich niet aanpassen, kunnen met groeipijnen te maken krijgen, omdat de voertuigen steeds meer door hun software dan door hun mechanica worden gedefinieerd.”

Meer over dit onderwerp: