Online wint ook in verkoop fysieke producten steeds verder terrein
Posted by managing21 on april 26th, 2018
De online verkoop van fysieke producten zal tegen eind dit decennium wereldwijd oplopen tot 3,8 biljoen dollar. Daarmee zal de sector een aandeel van 13 procent hebben in de wereldwijde retailmarkt. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Juniper Research. Opgemerkt wordt dat een reeds traditionele fysieke retailers strategieën zoeken om de achteruitgang van hun offline activiteiten te compenseren met de ontwikkeling van geïntegreerde kanalen voor geïntegreerd engagement. Waarnemers merken wel op dat bij de introductie van online technologieën de nodige rationaliteit aan de dag moet worden gelegd.
Juniper merkt op dat vele fysieke retailers werden verplicht om het aantal fysieke winkels sterk te reduceren. Onder meer wordt er daarbij op gewezen dat de Amerikaanse keten Sears vorig jaar 21 procent van zijn winkels heeft gesloten. “De meeste partijen maken inmiddels gebruik van applicaties en online kanalen om de offline bestedingen te versterken,” zeggen de onderzoekers. “Onder meer Ikea beschouwt zijn digitale shopping-applicatie als een brug tussen zijn online en offline divisies.” Onder meer het Amerikaanse Home Depot en de Britse ketens John Lewis en Sainsbury hebben volgens een sterke online ontwikkeling doorgemaakt.
“Sommige retailers waren van mening dat een verhuis naar de online sector contraproductief zou zijn, onder meer omdat enerzijds hoge kosten moesten worden gedaan, terwijl anderzijds voor een verminderde klantentrouw moest worden gevreesd,” zegt zegt hoofdonderzoeker Windsor Holden, analist bij Juniper. “Het is echter gebleken dat de ontwikkeling van een efficiënt geïntegreerd omnichannel-aanbod uiteindelijk de loyaliteit van de consument kan versterken en de klantenbestedingen kan verhogen.” Juniper noemt de Amerikaanse groep Walmart, die in zijn fysieke winkels een enorme verkoop realiseert, maar toch de ontwikkeling van innoverende technologieën wil ondersteunen.
Retailanalist Brendan Witcher roept de bedrijven echter op zich door de verleidingen van flitsende technologieën, zoals virtuele realiteit, niet te laten meeslepen. “Sommige retailers vergeten dat consumenten eigenlijk weinig complex zijn en vooral hun basisbehoeften willen voldoen,” benadrukt hij. “Target kwam vorig jaar met de mededeling te stoppen met de ontwikkeling van robots en terug te keren naar hun kernactiviteit. Dat was de slimste beslissing die ze konden nemen. Retailers moeten onthouden dat ze vooral goede handelaars moeten zijn. Onder meer Amazon geeft een voorbeeld op welke manier een ecosysteem wordt ontworpen dat de service aan de klant kan optimaliseren.”