managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Hackers vallen ook online video aan

Posted by managing21 on oktober 31st, 2006

De groeiende populariteit van de online video’s heeft nu ook de aandacht getrokken van hackers en andere malafide figuren. Beveiligingsbedrijven maken dan ook steeds meer gewag van besmette compressieprogramma’s (codecs), die nodig zijn om sommige videoformats te kunnen draaien. Criminelen richten zich volgens de specialisten op alles wat populair is op het internet.

 

Een aantal van die codecs laten de gebruiker toe om bepaalde types van internetvideo te spelen, maar verbergen ook spyware en adware. Andere codecs zijn gewoon valse bestanden die slachtoffers willen infecteren met programma’s die allerlei gegevens willen stelen.

“Iedereen bekijkt films op zijn computer,” vertelde David Robinson, topman van het beveiligingsbedrijf Norman Sandbox, aan BBC News. “Daarbij zoeken ze naar de nieuwste en leukste clips.” YouTube en Revver maken het gemakkelijk om online video te bekijken, maar veel van de downloadbare clips vereisen extra software (codec) om ze te kunnen spelen.

Producenten van adware en spyware bieden nu softwarepakketten aan die zogezegd allerhande populaire codecs omvatten. Sommige van die codecs helpen inderdaad om de clips te spelen, maar andere zijn niet meer dan goed verborgen kwaadaardige programma’s. Sommige codecs genereren pop-up advertenties, maar andere installeren onzichtbaar programm’s die vertrouwelijke gegevens willen verzamelen.

De veiligheidsspecialisten stellen dat veel van die downloads voor anti-virusprogramma’s heel onschuldig lijken, maar vervolgens van andere websites updates downloaden die de kwaadaardige lading omvatten. David Robinson benadrukt dat deze evolutie nog maar eens aantoont hoever criminelen zich verfijnd hebben sinds de dagen dat een virus alleen maar met e-mail kon meereizen.

Volgens Robinson hebben criminelen nu een breed arsenaal aan wapens, die ze inzetten naarmate de populariteit van bepaalde online activiteiten. Hij heeft het daarbij over honderden nieuwe varianten van kwaadaardige programma’s per dag. Volgens David Emm, consulent bij het antivirusbedrijf Kaspersky Labs, was het slechts een kwestie van tijd vooraleer virusschrijvers zich naar populaire sites als YouTube zouden richten.