managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Chinese automakers investeren nu meer in het buitenland dan in eigen land

Posted by managing21 on oktober 1st, 2025

Chinese autofabrikanten hebben vorig jaar voor de eerste keer in de geschiedenis meer in het buitenland geïnvesteerd dan in eigen land. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Rhodium Group. De verschuiving illustreert volgens de onderzoekers op welke manier een hevige concurrentie op de binnenlandse markt fabrikanten naar het buitenland kan drijven om een grotere winstgevendheid te zoeken.

De voorbije jaren profiteerde de Chinese automobielsector in eigen land van royale subsidies en een beleid dat China tot wereldleider in de verkoop van elektrische voertuigen moest maken. Maar door overcapaciteit en scherpe prijsconcurrentie verkeert de industrie nu in zwaar weer.

Volgens analisten heeft de aanhoudende prijzenoorlog niet alleen de marges van fabrikanten uitgehold, maar ook bijgedragen aan deflatoire druk in de Chinese economie. Tegelijkertijd roepen zorgen over een toestroom van goedkope Chinese auto’s toenemende conflicten op met belangrijke handelspartners. Deze spanningen wegen zwaar op de Chinese economie, die in sterke mate afhankelijk is van export en daarnaast ook te maken heeft met Amerikaanse importheffingen.

Volgens Rhodium Group lieten Chinese bedrijven tussen 2018 en 2021 jaarlijks gemiddeld 8,5 miljard dollar directe investeringen in de productie en verkoop van elektrische voertuigen registreren. Tijdens de periode tussen 2022 en 2024 liep dat bedrag echter op tot 30,4 miljard dollar per jaar. Bij de binnenlandse investeringen werd daarentegen een daling genoteerd. In 2022 werd nog daarbij nog een recordbedrag van 94 miljard dollar gemeld. Vorig jaar werden echter nog slechts 15 miljard dollar investeringen geregistreerd.

“Deze cijfers markeren een historische heroriëntatie, waarbij bedrijven hun winst buiten de verzadigde thuismarkt proberen te behalen”, voeren de onderzoekers aan. Verschillende grote Chinese producenten breiden hun activiteiten buiten hun thuisland uit. Byd bouwt een fabriek in Zuid-Hongarije, die eind dit jaar in gebruik moet worden genomen. Het bedrijf werkt aan een tweede locatie in Turkije die in 2026 operationeel moet zijn. Geely plant een fabriek in Vietnam, terwijl Chery en Great Wall Motors hun aanwezigheid in Rusland en Latijns-Amerika vergroten. Ook andere producenten richten zich op Zuidoost-Azië en India.

Cijfers van de London Stock Exchange Group tonen dat drieëndertig beursgenoteerde Chinese autofabrikanten vorig jaar nog een netto winstmarge van gemiddeld 0,83 procent lieten optekenen. In 2019 was er nog sprake van een gemiddelde marge van 2,7 procent.

Chinese autoproducenten worden in de Europese Unie, de Verenigde Staten, Canada, Turkije, Brazilië en andere markten met invoerheffingen op elektrische voertuigen geconfronteerd. Als reactie daarop richten de investeringen van de bedrijven zich vooral op Azië, het Midden-Oosten en Afrika, die respectievelijk 33 procent en 25 procent van de nieuwe investeringsstromen aantrokken. Toch kunnen ook daar nieuwe hindernissen ontstaan. Zo zou een vrijhandelsakkoord tussen China en de Golfstaten vertraging hebben opgelopen door bekommernissen in Saoedi-Arabië dat goedkope Chinese import de eigen industrialisatieplannen ondermijnt.

De Chinese overheid heeft beloofd paal en perk te stellen aan agressieve prijsverlagingen die door vele bedrijven – niet alleen in de autobranche, maar ook bij de productie van onder meer zonnepanelen, lithiumbatterijen, staal en cement – worden toegepast. Concrete maatregelen blijven tot nu toe echter grotendeels uit.

Meer over dit onderwerp: