Nieuwsoverzicht
Posted by managing21 on september 26th, 2007
De Japanse bedrijven Mitsui Mining & Smelting en Sumitomo Metal Mining hebben samen een technologie ontwikkeld om uit de nikkel-metaalhybride batterijen van hybride voertuigen meer dan 90 procent van het nikkel, kobalt en zeldzame grondstoffen zoals lanthanum en cerium te recupereren. Daarmee zeggen de bedrijven bij te kunnen dragen om de voorraadtekorten van deze grondstoffen te kunnen beperken. Door de stijgende populariteit van de hybride voertuigen komt er immers steeds meer vraag naar nikkel-metaalhybride batterijen. De bedrijven merken op dat hun technologie 98,5 procent van het nikkel, 96 procent van het kobalt en 98 procent van de zeldzame grondstoffen kan recupereren. De technologie bestaat erin de batterijen af te koelen tot min 196 graden en ze vervolgens te verpulveren en in water onder te dompelen.
Het Oostenrijkse OMV, het grootste oliebedrijf van Centraal-Europa, heeft een vijandig overnamebod ter waarde van 11,1 miljard euro gelanceerd op zijn Hongaarse sectorgenoot Mol. Die wijst het bod van de hand en ziet zich gesteund door de Hongaarse overheid in zijn strijd tegen het bod. OMV heeft al een belang opgebouwd van 20,2 procent in Mol en benaderde in juni de directie van het Hongaarse begrijf. Dat aanbod werd echter weggewuifd en nu probeert OMV zich rechtstreeks te richten tot de aandeelhouders van Mol. De tegenstand is echter zwaar. Het management van Mol controleert intussen ongeveer 40 procent van de eigen aandelen. Er zijn ook gesprekken aan de gang met het Tsjechische energiebedrijf CEZ, dat als een soort van witte ridder een belang van 10 procent zou nemen in Mol. Concreet gevolg is dat OMV geen meerderheid in de stemrechten kan verwerven.
De stichter van de Italiaanse agrovoedingsgroep Cirio, Sergio Cragnotti, en de voorzitter van de Italiaanse bank Capitalia, Cesare Geronzi, zijn dinsdag naar de rechter doorverwezen. Beide mannen worden beschuldigd van frauduleus bankroet. Ze zullen zich voor de rechter moeten verantwoorden voor hun aandeel in het faillissement van Cirio. Samen met de twee mannen staan nog 33 andere mensen terecht tijdens het proces dat volgend jaar maart in Rome begint. Cirio ging in juli 2003 failliet. Heel wat Italiaanse spaarders verloren daardoor samen meer dan 1 miljard euro. Kort daarna werd het land opgeschrikt door de zogenaamde Parmalat-affaire. Toen werd een verlies van ruim 14 miljard euro geleden. De stichter van Cirio, Sergio Cragnotti, was op dat moment ook voorzitter van voetbalclub Lazio. Zijn medebeklaagde Geronzi is een van de grote namen binnen de Italiaanse financiële wereld.
Tony Hayward, de nieuwe bestuursvoorzitter van het olieconcern British Petroleum heeft tijdens een bijeenkomst in Houston het personeel gewaarschuwd voor een vreselijke omzet in het derde kwartaal. Daarnaast liet Hayward weten een herstructurering door te willen voeren om de structuur van het concern te vereenvoudigen. Volgens Hayward, die in mei dit jaar het roer overnam van John Browne, ligt de financiële prestatie van BP op het laagste niveau sinds de crisis van 1992-1993. De problemen van de oliegroep zijn volgens Hayward het gevolg van een te complexe organisatiestructuur. De misgelopen omzet van de raffinaderij in Texas, waar twee jaar geleden 15 medewerkers omkwamen door een ongeluk, en productievertragingen van enkele grote projecten zijn volgens de Hayward ook deels de oorzaak van de achterblijvende prestatie ten opzichte van de concurrentie.
De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia bevindt zich in een comateuze toestand. Dat heeft Maurizio Patro, voorzitter van het bedrijf, verklaard tegenover de Italiaanse Senaat. De Italiaanse overheid wil een deel van haar belang in de noodlijdende luchtvaartmaatschappij verkopen. Hiervoor wordt een private investeerder gezocht, een taak waarmee Prato belast is. Een eerste poging liep in juli faliekant af, toen er plots geen kandidaten meer waren om het bedrijf over te nemen, omwille van de strenge eisen die de Italiaanse staat had gesteld. Intussen blijven de verliezen bij Alitalia zich opstapelen. Prato zegt persoonlijk verrast te zijn door de bijna algemene weigering om de realiteit onder ogen te zien en door het feit dat een bedrijf dat zich in deze toestand bevindt, niet de mogelijkheid heeft om zelfstandige keuzes te maken om te overleven, maar door politiek en vakbonden wordt gedwarsboomd.
De Japanse autoconstructeur Lexus, de luxedochter van Toyota, wil een nieuw instapmodel bouwen en tegen 2015 zijn verkoop in Europa verdrievoudigen. Lexus zou zich met het instapmodel, het goedkoopste en vaak ook lichtst gemotoriseerde model uit het gamma, op de BMW 1-Reeks willen richten. “Om in Europa te groeien, moeten we ons productportfolio versterken, door ons instapsegment uit te breiden,” benadrukte Toyota-topman Tokuichi Uranishi van Toyota. “Lexus zal in 2015 ongeveer 150.000 wagens verkopen in Europa. Dat is echter mijn persoonlijke visie en geen officiële doelstelling van het bedrijf,” voegt Uranishi daaraan toe. Dit jaar wil Lexus, dat zijn belangrijkste markt in de Verenigde Staten heeft, in Europa 56.000 wagens verkopen. Dat is slechts een fractie van zijn wereldwijde verkoop van 500.000 exemplaren per jaar.
Philips verdubbelt de volgende jaren de investeringen in milieuvriendelijke innovaties. In 2012 moet dertig procent van de omzet komen uit energiezuinige producten. Vorig jaar was dat vijftien procent. Het engagement kadert in het EcoVision-programma van Philips, dat de verlaging van het energieverbruik van producten en installaties beoogt. Philips is ervan overtuigd dat aandacht voor milieu niet ten koste gaat van de winstgevendheid van het concern. “Die bedrijven die de principes van economische groei en goede omgang met milieu combineren, zijn de winnaars van de toekomst,” aldus topman Gerard Kleisterlee in een brief aan het personeel. Philips steekt met zijn vierde EcoVision-programma de volgende vijf jaar één miljard euro in de ontwikkeling van energiezuinige producten, een verdubbeling ten opzichte van de afgelopen jaren.
De Europese Commissie heeft de geplande overname van de mengvoeractiviteiten van chemiebedrijf BASF door het Nederlandse dier- en visvoedingsbedrijf Nutreco goedgekeurd. De overname is in de ogen van Europa geen gevaar voor de concurrentie op de Europese markt. Nutreco wil van BASF in acht landen waaronder Italië, Polen, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Mexico, Guatemala, Indonesië en China de mengvoeractiviteiten overnemen. De overname kost Nutreco 60 miljoen euro inclusief integratiekosten. Wat BASF ontvangt voor zijn mengvoerbedrijven, is niet bekendgemaakt. Door de overname wordt Nutreco wereldwijd de nummer twee op het gebied van zogenoemde premixen. Deze worden gebruikt in mengvoer voor pluimvee, runderen, varkens en huisdieren. Bij de overgomen bedrijven werken in totaal 435 mensen.
Driekwart van de mensen vinden een persoonlijk contact nog altijd fijner dan een digitale ontmoeting. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van het likeurmerk Licor43. Als belangrijkste reden noemen de respondenten dat persoonlijk contact warmer is. Dat komt door het non-verbale aspect van een digitaal contact. De lijfelijke aanwezigheid maakt gesprekken volgens de ondervraagden minder oppervlakkig. Persoonlijke onderwerpen worden volgens een meerderheid van de respondenten aanzienlijk sneller in levende lijve besproken dan tijdens een digitale ontmoeting. Twintigers blijken zelfs meer waarde te hechten aan persoonlijk contact dan dertigers en veertigers. Ook is opvallend dat mannen persoonlijk contact belangrijker vinden dan vrouwen. Bijna de helft van de respondenten vindt niet dat een vriendschap wordt verrijkt door digitale contacten.
Met het oog op de komst van het eenvormige betaalsysteem in de Eurozone, moeten financiële spelers goed beginnen na te denken over rebranding. Vele financiële groepen bestaan immers uit diverse gefuseerde en overgenomen banken en instellingen. In het magazine Management Scope zegt de Nederlandse merkdeskundige Rik Riezenbos dat het immers alleen maar geld kost om meerdere merknamen te behouden binnen eenzelfde moederbedrijf. In de Eurozone kan een ééngemaakte merknaam volgens hem schaalvoordelen opleveren. Niet iedereen is het echter eens met deze one-size-fits-all strategie. Een eenduidig merk is volgens critici weliswaar overal goed, maar men zou dan immers niet het maximale uit de markt halen. Niet iedere klant zit immers op dezelfde waardepropositie te wachten, terwijl bij een rebranding ook echte merkfans zouden kunnen afhaken.