Boeing hoopt nieuwe Air Force One sneller te kunnen leveren
Posted by managing21 on januari 29th, 2025
Vliegtuigbouwer Boeing werkt samen met Elon Musk, topman van Tesla en Spacex, om de vertragingen in zijn programma Air Force One weg te werken. Dat heeft Kelly Ortberg, chief executive van Boeing, gezegd. Air Force One is de verzamelnaam van de twee vliegtuigen die de president van de Verenigde Staten moeten vervoeren. De toestellen moeten worden vervangen, maar dat project heeft verscheidene jaren vertraging opgelopen en heeft het voorziene budget inmiddels al met ruim 2 miljard dollar overschreden. Opmerkelijk is dat Elon Musk in de ruimtevaart voor Boeing een rechtstreekse concurrent is.
Boeing heeft al meer dan 2 miljard dollar verloren aan het programma voor de vervanging van Air Force One. De vliegtuigen zullen ook pas later dit decennium worden geleverd. Daarmee zit Boeing inmiddels al enkele jaren achter op het voorziene tijdschema. Het is volgens waarnemers zelfs onwaarschijnlijk dat Donald Trump tijdens zijn tweede ambtsperiode als Amerikaans president met de nieuwe Air Force One zal kunnen vliegen.

De huidige generatie van Air Force One is al vijfendertig jaar operationeel. – Foto: US Air Force/Elizabeth Slater
“Het is duidelijk dat de president de nieuwe Air Force One eerder wil hebben”, benadrukte Ortberg. “Boeing doet dan ook inspanningen om uit te zoeken wat kan worden gedaan om die doelstelling te bereiken.” Ortberg voegde eraan toe in december met Elon Musk een ontmoeting te hebben gehad om een mogelijke snellere levering van Air Force One te bespreken. Musk is door Donald Trump gemandateerd om de efficiëntie van onder meer het industriële bedrijfsleven van de Verenigde Staten te versterken.
In de fabrieken van Boeing in San Antonio (Texas) worden twee exemplaren van de B747-8 omgebouwd tot de nieuwe generatie van Air Force One. De toestellen moeten de huidige toestellen van het type B474-200 vervangen. Trump hoopt de nieuwe toestellen over twee jaar in gebruik te kunnen nemen. Maar volgens een aantal analisten zou de oplevering mogelijk pas over vier jaar worden verwacht. Op dat ogenblik zou de tweede ambtstermijn van Donald Trump echter zijn afgelopen.
Trump had gehoopt dat het eerste van de twee nieuwe presidentiële vliegtuigen zou klaar zijn tegen zijn tweede ambtstermijn van start ging. “Maar nagenoeg niets is volgens plan verlopen”, werpen analisten op. “Boeing heeft bij het ombouwen van de toestellen – die oorspronkelijk waren bestemd voor de inmiddels failliete Russische luchtvaartmaatschappij Transaero Airlines – met diverse technische complicaties afrekenen. Andere knelpunten waren tekorten aan onderdelen en een groot personeelsverloop.”
Om het budget van de nieuwe Air Force One onder de grens van 4 miljard dollar te brengen, stemde het Witte Huis ermee in om enkele functies – zoals de mogelijkheid om in de lucht bij te tanken – te laten vallen. Boeing moet in februari een voortgangrapport over Air Force One inleveren. Vervolgens moet het Amerikaanse ministerie van defensie oordelen of het eerste exemplaar van het presidentieel vliegtuig nog in 2027 zal kunnen worden geleverd.
De modernisering van Air Force One loopt momenteel al drie jaar achter op schema. Bovendien zijn ook de oorspronkelijke budgetten al ruimschoots overschreden. Aanvankelijk was gewag gemaakt van een budget van 3,9 miljard dollar, maar de kosten zijn inmiddels al tot 5,3 miljard dollar opgelopen. De nieuwe toestellen moeten onder meer met superieure systemen voor communicatie en beveiliging worden uitgerust. Daarnaast moet ook een grotere brandstofefficiëntie kunnen worden gerealiseerd.
Vragen
De ontmoeting tussen Ortberg en Musk heeft in luchtvaartkringen echter al vragen doen rijzen. Volgens sommigen zou het bezoek van Musk mogelijk kunnen leiden tot een samenwerking om de obstakels bij Boeing aan te pakken. “Een kruisbestuiving tussen figuren zoals Elon Musk, die de innovatieve geest van Silicon Valley belichaamt, met traditionele industrieën zoals Boeing zou een verschuiving kunnen signaleren waarbij technologiegedreven methodologieën bureaucratische omgevingen beginnen te doordringen, wat tot een flexibeler projectmanagement en een grotere risicobereidheid zou kunnen leiden”, wordt er opgemerkt.
Anderen wijzen er echter op dat Spacex, één van de bedrijven van Elon Musk, in de ruimtevaart een rechtstreekse concurrent van Boeing is. Een bezoek aan Boeing zou Musk volgens hen dan ook een aantal inzichten opleveren die zijn eigen bedrijf Spacex mogelijk ten goede zouden kunnen komen.
Kelly Ortberg volgde in augustus vorig jaar Dave Calhoun op als chief executive van Boeing. De nieuwe topman werd echter tijdens zijn eerste maanden aan het hoofd van de ondernomen met diverse problemen geconfronteerd. In eerste instantie was er het incident waarbij een paneel van een Boeing 737 Max 9 in volle vlucht losgescheurd werd. Dat incident leidde tot een aantal federale onderzoeken en een herschikking van het management. Het probleem zorgde er mee voor, samen met onder meer een wekenlange staking bij een gedeelte van het personeel, dat het aandeel van Boeing op één jaar tijd een derde van zijn waarde verloor.
Boeing wordt bovendien met een sterke onzekerheid geconfronteerd. Daarbij wordt vooral gewezen naar een dreigende handelsoorlog van de Amerikaanse president met China, één van de belangrijkste klanten van de vliegtuigbouwer. China heeft sinds 2017 bij Boeing geen enkel belangrijk vliegtuigorder meer geplaatst. China wil trouwens met een eigen productie het wereldwijde duopolie van Airbus en Boeing in de bouw van grote passagiersvliegtuigen aanvallen. Ook het ruimtevaartprogramma van Boeing moet met de nodige problemen afrekenen.
Ortberg beklemtoonde zich in eerste instantie te willen focussen op de stabilisering van Boeing rond de sterke punten van het bedrijf. Onder meer zouden een aantal andere activiteiten – ruimtevaart, defensie of services – mogelijk kunnen worden verkocht. Bij de commerciële activiteiten verwacht Ortberg de productiesnelheid van het programma B737 Max op een tempo van 38 vliegtuigen per maand te kunnen bereiken. De topman voegde eraan toe tijdens de tweede helft van dit jaar van de Federal Aviation Administration de goedkeuring te krijgen om dat tempo te verhogen. Ook bij het programma B787 hoopt Boeing op een verhoging van de productie.
Wanneer het bedrijf opnieuw stabiel is gemaakt en geld genereert, zal volgens Ortberg aan een programma voor een nieuw vliegtuig kunnen worden gedacht. De topman had het daarbij echter over een project op langere termijn, dat onder meer zal worden bepaald door de beschikbaarheid van nieuwe technologieën.
Meer over dit onderwerp:
- Boeing leed vorig jaar nagenoeg 12 miljard dollar verlies
- Brazilië achter fusie luchtvaartmaatschappijen Azul en Gol
- Boeing zag tijdens tweede jaarhelft tekenen van herstel
- Kwartaalomzet luchtvaartmaatschappij Ryanair met 10 procent gegroeid
- JetBlue behoudt geloof in winstgevendheid op langere termijn