Chinese autofabrikanten investeren meer in onderzoek
Posted by managing21 on juli 25th, 2024
Chinese fabrikanten van elektrische auto investeren in verhouding met hun omzet meer uit aan onderzoek dan hun wereldwijde concurrenten. Dat blijkt uit een analyse van de nieuwssite Consumer News and Business Channel (CNBC), gebaseerd op de winsten die vier Chinese autobouwers met een notering op de Amerikaanse beurs tijdens het eerste kwartaal van dit jaar hebben gerealiseerd.
Investeringen zijn volgens analisten een cruciale strategie om op de moordende Chinese automarkt te kunnen overleven. “Veel Chinese autofabrikanten besteden al evenveel of grotere percentages van hun omzet aan onderzoek en ontwikkeling dan hun mondiale collega’s”, benadrukt Paul Gong, autospecialist bij UBS Global. “Die percentages liggen gevoelig hoger dan in het verleden. In bepaalde gevallen liggen de Chinese bestedingen zelfs in absolute cijfers hoger dan bij hun wereldwijde collega’s.”
Nio stond in de ranglijst op de eerste plaats. De Chinese constructeur besteedde tijdens de eerste drie maanden van dit jaar bijna 29 procent van zijn omzet aan onderzoek en ontwikkeling. “Dat is veel hoger dan Tesla, dat tijdens diezelfde periode slechts 5,4 procent aan onderzoek en ontwikkeling uitgaf. Tijdens het tweede kwartaal van het jaar viel dat cijfer nog verder terug tot 4,2 procent. Tesla staat bekend om zijn relatief lage investeringsratio.”
Xpeng volgde in de rangschikking met een score van 20 procent op een tweede plaats, gevolgd door Li Auto (11 procent) en Byd (8,5 procent). Byd liet daarbij echter een investering van 1,47 miljard dollar in onderzoek optekenen, tegenover een bedrag van 1,15 miljard dollar bij Tesla.
De onderzoekers merken echter wel op dat het minder duidelijk is of die hogere uitgaven aan research zich op lange termijn kunnen vertalen in een sterker concurrentievermogen. “Nio moet al jaren verlies leiden en ziet pas de jongste maanden een toename in de verkopen van zijn duurdere modellen”, geven ze aan. Paul Gong waarschuwde er daarbij voor dat de verhouding tussen de omzet en de uitgaven aan onderzoek geen definitieve maatstaf voor technologische innovatie vormen.
Hevige concurrentiestrijd
In de Chinese autosector woedt momenteel een hevige concurrentiestrijd. “Bedrijven moeten op kwaliteit concurreren”, wierp Feng Shen, vice-president van Nio, op. “Bedrijven die op kwaliteitsgebied niet kunnen wedijveren, hebben weinig toekomst.” Shen verduidelijkte daarbij dat Nio concrete stappen heeft gezet om de productkwaliteit te verbeteren, waarbij vooral werd ingezet op nieuwe technologie en vooruitstrevende toepassingen in de voorraadketen, waarbij hij onder meer wees naar de bouw van een tweede fabriek in Hefei, waar Nio naast tweeduizend werknemers ook 756 robots in de autoproductie inzet.
Belangrijk daarbij is volgens William Li, chief executive van Nio, om in elke fase van de productie een digitalisering door te drukken. “Wanneer het digitale systeem over meerdere leveranciers-niveaus heen kan worden geïntegreerd, kunnen ook gemakkelijker problemen worden geïdentificeerd.”
Zeekr, onderdeel van de groep Geely die op de beurs van Hongkong staat genoteerd, investeerde tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 13 procent van zijn omzet aan onderzoek en ontwikkeling. Ren Xiangfei, vice-president onderzoek bij Geely, beklemtoonde dat de groep zowel de hardware als de software voor elektrische auto’s verder wil verfijnen, maar voegde eraan toe dat vooral software voor een grotere differentiatie kan zorgen, zowel op het gebied van bestuurdersassistentie en entertainment als op het vlak van veiligheid.
Ren merkte op dat elektrische wagens een groter aantal functies kunnen ondersteunen. “Dat is te wijten aan het feit dat deze voertuigen een grotere batterij hebben dan de traditionele wagen met verbrandingsmotoren”, wierp hij op. “Hiermee wordt ook het nieuwe concept van de software-gedefinieerde auto gecreëerd.”
Analisten merken nog op dat de fabrikanten van elektrische auto’s zich in de toekomst zich op het gebied van batterijen en software zullen onderscheiden. “Dit zijn twee categorieën die door respectievelijk Catl en Huawei worden gedomineerd”, benadrukt Jing Liu, docent financiën aan de Cheung Kong Graduate School of Business. “Het is onwaarschijnlijk dat een bedrijf een beter product kan afleveren dan gespecialiseerde leveranciers. Dit betekent echter ook dat het uiteindelijk voor autofabrikanten moeilijk is om op te vallen in een markt waar consumenten gemakkelijk tussen merken kunnen wisselen.”
Meer over dit onderwerp:
- Tesla neemt volgend jaar humanoïde robots in dienst
- Alphabet investeert bedrag van 5 miljard dollar in Waymo
- Windrose bouwt elektrische vrachtwagens in Verenigde Staten
- LG Energy wil goedkope batterijen maken voor Europa
- Renault gaat in Slovenië goedkope elektrische Twingo bouwen