managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Motorentekort houdt Airbus niet van leveringsdoelstellingen

Posted by managing21 on juli 31st, 2025

De Europese vliegtuigbouwer Airbus wordt nog altijd met een tekort aan motoren voor zijn populaire vliegtuigen van het type A320 geconfronteerd. Hierdoor lopen de leveringen aan luchtvaartmaatschappijen vertragingen op. Toch houdt de Europese vliegtuigbouwer vast aan zijn doelen voor leveringen en financiële prestaties over het hele jaar. Dat heeft Guillaume Faury, chief executive van Airbus, gezegd bij de voorstelling van de kwartaalcijfers van het bedrijf.

Tijdens de eerste zes maanden van het jaar leverde Airbus 306 commerciële toestellen af. Dat betekent dat er in de tweede jaarhelft nog 514 vliegtuigen moeten worden afgewerkt om de jaardoelstelling van ongeveer 820 leveringen te halen. Vooral de levering van motoren voor de toestellen van het type A320neo – het werkpaard voor korte en middellange afstanden – blijft problematisch. De meeste vertragingen worden veroorzaakt door CFM International, de belangrijkste motorleverancier voor dit model. “Hierdoor ziet Airbus zich genoodzaakt om toestellen zonder motor, zogenaamde zweefvliegtuigen, te bouwen. Eind juni stonden er bij Airbus zestig gliders geparkeerd.

De lagere leveringscijfers gaan echter een stevig financieel effect gepaard. Tijdens de eerste helft van dit jaar heeft Airbus 1,6 miljard euro aan vrije kasstroom – meer dan analisten hadden voorzien – verbrand. Toch blijft topmanGuillaume Faury optimistisch. Hij erkent dat 306 leveringen voor Airbus niet genoeg is, maar benadrukt dat de Europese vliegtuigbouwer een geloofwaardig plan heeft. Volgens hem is het bedrijf in staat om de productie in de tweede helft van het jaar fors op te voeren, zoals dat ook in 2018 gebeurde. Toen leverde Airbus in de eerste zes maanden 303 toestellen af, maar sloot het jaar alsnog af met 800 leveringen.

Airbus kampt al langer met problemen in de toeleveringsketen, waardoor de ambitieuze groeiplannen van de vliegtuigbouwer in het gedrang komen. De luchtvaartsector krabbelt wereldwijd op na de covid-pandemie en de druk op Airbus om aan de stijgende vraag te voldoen en zijn voorsprong op rivaal Boeing te behouden – is groot. Desondanks houdt Airbus vast aan zijn geplande productieverhogingen. In 2027 wil de constructeur maandelijks 75 toestellen van het type A320 produceren. Ook het productiedoel voor het model A330 is opgevoerd. Tegen 2029 moet die productie van vier naar vijf toestellen per maand worden opgevoerd.

Defensie en helikopters

De financiële vooruitzichten voor het hele jaar blijven ongewijzigd. Airbus verwacht nog steeds een operationele winst van ongeveer 7 miljard euro en een winst van ongeveer 4,5 miljard euro. Deze ramingen houden geen rekening met eventuele invoerheffingen vanuit de Verenigde Staten. De Amerikaanse tarieven, ingevoerd onder president Trump, zorgden eerder voor onzekerheid in een sector die sinds 1979 grotendeels vrij van invoerheffingen opereerde. Faury verwelkomde dan ook de recente overeenkomst tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten, waarbij onder meer vliegtuigonderdelen zijn vrijgesteld van heffingen.

De kwartaalcijfers van Airbus kregen bovendien een duw in de rug van de sterke prestaties bij de divisies defensie en helikopters. Faury bevestigde dat het concern nog steeds in gesprek is met het Franse Thales en het Italiaanse Leonardo over een mogelijke fusie van hun satelliet-activiteiten. Ook herhaalde Faury de betrokkenheid van Airbus bij het project Future Combat Air System, bedoeld om een nieuw Europese gevechtsvliegtuig te ontwikkelen. Dit ondanks spanningen met de Franse partner Dassault Aviation.

Airbus boekte tijdens het tweede kwartaal van dit jaar 16 miljard euro Inkomsten. Dat betekende een status-quo tegenover dezelfde periode vorig jaar, mede doordat er geen herhaling was van eenmalige lasten uit de ruimtevaartdivisie die in 2024 op de resultaten wogen.