managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Steenkoolfiles in Australische havens

Posted by managing21 on augustus 23rd, 2007

Australië moet stoppen met het goedkeuren van nieuwe steenkoolmijnprojecten. Dat zegt Xstrata, de grootste exporteur van steenkool ter wereld. Het massale transport zorgt volgens het bedrijf immers voor zware filevorming in het Australische Newcastle, de grootste haven voor steenkoolexport ter wereld. De lange wachttijden hebben Xstrata naar eigen zeggen al vier keer meer boetes gekost wegens vertragingen.

De vertragingen hebben Xstrata in de eerste helft van dit jaar 2,2 miljoen dollar per week gekost. Vorig jaar bedroegen de boetes nog 500.000 dollar per week. “Dus moet de aanvoer van Australische steenkool naar de haven worden afgeremd, tot de haven en de spoorwegen een voldoende capaciteit hebben,” aldus een woordvoerder van het Zwitserse bedrijf tegenover het magazine Bloomberg.

De haven van Newcastle vertegenwoordigt ongeveer één derde van de totale Australische steenkoolexport. De haven wordt vooral getroffen door massale trafieken naar China, dat in januari van dit jaar voor de eerste keer in zijn geschiedenis een netto importeur van steenkool is geworden. Een aantal bedrijven, waaronder Xstrata en BHP Billiton, hebben plannen om de haven van Newcastle uitbreiden.

Begin juli lag er een recordaantal van 79 schepen voor de haven van Newcastle te wachten om bevoorraad te worden. Volgens analisten dreigt Australië het volgende decennium 6,44 miljard dollar aan inkomsten te verliezen indien de congestie van zijn havens en spoorwegen niet wordt opgelost. De Australische Competition and Consumer Commission heeft inmiddels exportquota’s voor Newcastle aanvaard om die congestie op te lossen.

Xstrata heeft van de Australische overheid toelating gekregen om de capaciteit van zijn Liddell-mijn in New South Wales tegen het eind van dit jaar van 3,5 miljoen ton op te drijven tot 6 miljoen ton. Het bedrijf probeert ook groen licht te krijgen voor een uitbreiding van de capaciteit van zijn Glendell-mijn. Het bedrijf voert aan dat het een minimum capaciteit moet hebben van 32 miljoen ton, maar op 26 miljoen ton strandde.

Volgens Xstrata worden er teveel vergunningen uitgereikt aan nieuwe spelers, die daarmee een gedeelte van de capaciteit van de gevestigde bedrijven wegnemen. Port Waratah, uitbater van twee steenkoolterminals in Newcastle, wil tegen eind 2009 de capaciteit met 11 procent opdrijven tot 113 miljoen ton. Newcastle Coal Infrastructure Group zal daartegen ook een afzonderlijke terminal hebben geopend.