managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Ook beurzen ontdekken Web 2.0

Posted by managing21 on augustus 23rd, 2007

Steeds meer beursmakelaars en investeerders zetten hun eigen sociale netwerken op. Ze maken volgens het magazine Business Week gebruik van weblogs en podcasts om hun klanten en collega’s van de jongste beursevoluties op de hoogte te houden. Dat verhoogt volgens het magazine het vertrouwen in de financiële sector, waarbij investeerders ook andere community-leden van allerhande beurs- en aandelentips voorzien.

“Net zoals veel andere aspecten van het internet, worden online beurssites steeds meer gevoed door een samenwerking tussen de gebruikers,” aldus Business Magazine. “Een aantal beursmakelaars heeft zelfs van sociale netwerken de hoeksteen van hun zakelijke activiteiten gemaakt. Deze toepassingen vormen zowel voor een voordeel voor de makelaars als voor investeerders.”

Daarbij wordt opgemerkt dat de klant garanties wil dat hij betrouwbare informatie krijgt van geloofwaardige bronnen. Sociale netwerken zijn geneigd om vergissingen of wantoestanden snel aan de kaak te stellen. Makelaars beseffen volgens Business Week bovendien dat ze problemen zullen krijgen indien ze niet kunnen aantonen dat de informatie op hun websites niet correct of afdoende is.

De groei van user generated content in het beursgebeuren wordt volgens Business Week ook veroorzaakt door de afkeer die mensen gekregen hebben van de massa e-mails die ze toegestuurd krijgen van onbekenden, die hen ongevraagd allerlei financiële adviezen willen bezorgen. “Bovendien stimuleren sociale netwerken de beursactiviteiten van de investeerders,” aldus een woordvoerder van de beurssite TradeKing.

Bij TradeKing is slechts 5 procent van alle klanten actief met sociale netwerken, maar ze zorgen wel voor 10 procent van de inkomsten van de website. Er worden wel vragen gesteld bij de veiligheid van deze sites, maar TradeKing voert aan dat de uitbaters van de websites de identiteit van de gebruikers kennen en dus weten in hoeverre een geplaatst bericht daadwerkelijk betrouwbaar is. Ook andere veiligheidsmaatregelen worden genomen.