managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on augustus 23rd, 2007

De internet-videodienst YouTube gaat een nieuwe reclamevorm gebruiken, die bij bepaalde video’s 20 procent van de onderste beeldruimte in beslag zal nemen. Dat heeft de dochteronderneming van Google bekendgemaakt. Tien maanden na de overname van YouTube door Google voor de som van 1,65 1,22 miljard euro, wil de internetgroep nu zijn dochteronderneming doen renderen aan de hand van reclame. Tot vandaag was op YouTube, dat vorig jaar een omzet realiseerde van ongeveer 15 miljoen dollar, nagenoeg geen reclame te bespeuren. Toch wil de groep bij de introductie van de reclame voorzichtig tewerk gaan. Nadat een video 15 seconden gespeeld heeft, verschijnt de reclame gedurende 10 seconden onderaan het scherm en neemt er 20 procent ruimte van in. Per duizend bezoekers betaalt de adverteerder 20 dollar, die verdeeld wordt tussen YouTube en de eigenaar van de video.

Rusland heeft de voormalige president van de Tsjechische centrale bank en oud-premier Josef Tosovsky naar voren geschoven voor de functie van directeur van het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Rusland wil hem als opvolger van de Spanjaard Rodrigo de Rato, die later dit jaar vertrekt. Tot nu toe is er slechts een andere kandidaat voor de topfunctie bij het IMF. Dat is de voormalige Franse minister van financiën Dominique Strauss-Kahn. Zijn kandidatuur wordt gesteund door de Europese Unie. Opmerkelijk is dat Tsjechië Rusland niet steunt bij de kandidatuur van Tosovsky. De Tsjechische minister van financiën verklaarde dat zijn land achter de nominatie van Strauss-Kahn staat. Volgens traditie mag Europa de directeur van het IMF aanwijzen, terwijl de Verenigde Staten de president mogen leveren van de Wereldbank. Veel niet-Westerse landen willen echter dat deze praktijk verdwijnt.

De Russische automarkt blijft verder groeien. In de eerste zeven maanden van dit jaar zijn er al 67 procent meer auto’s geregistreerd dan in dezelfde periode vorig jaar. De Koreaanse autoconstructeur Hyundai gaat op de almaar toenemende vraag reageren door de lokale productie te verhogen. Hyundai wil volgend jaar 60 procent meer auto’s in Rusland vervaardigen. De Koreaanse constructeurs heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met Tagaz, die de productie voor zijn rekening neemt. Vanuit Zuid-Korea komen onderdelen en carrosserie aan, waarna het bedrijf de auto assembleert. Voor volgend jaar plant Hyundai een bouw van 80.000 units. Vorig jaar lag de afzet nog op 50.000 stuks. In de periode januari-juli verkocht Hyundai in Rusland ongeveer 70.000 exemplaren, 20 procent meer dan in dezelfde maanden afgelopen jaar.

Apple heeft met een drietal Europese mobiele telefoonoperators contracten afgesloten met betrekking tot de exclusieve verkoop van de iPhone. Volgens de Britse zakenkrant The Financial Times, heeft Apple voor de verkoop op de Duitse markt gekozen voor T-Mobile, voor de verkoop in Frankrijk voor Orange en voor Groot-Brittannië voor O2. De operators zullen tijdens de IFA beurs in Berlijn eind deze maand pas officieel details rond het partnerschap bekendmaken. De krant zegt dat het contract tussen Apple en de operators zeer recent zou zijn getekend. De telecomaanbieders betalen 10 procent van alle bel- en dataomzet die via de iPhone wordt gegenereerd aan Apple. Het computerbedrijf hanteert een vergelijkbaar systeem met de muziekindustrie, bij de betalingen voor muziekverkoop. Apple betaalt platenmaatschappijen een vast percentage per verkocht liedje.

De Europese privacywaakhonden zijn niet te spreken over het nieuwe akkoord tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten over de verstrekking van gegevens van vliegtuigpassagiers aan Amerika. Ze noemen de afspraken een verslechtering ten opzichte van vorige akkoorden. Het akkoord, dat eind juli voorlopig in werking trad, waarborgt volgens de 27 privacytoezichthouders de privacy van mensen onvoldoende. In tien EU-landen moet het parlement nog instemmen met de afspraken voordat het akkoord definitief van kracht is. De Verenigde Staten kunnen voortaan over meer persoonsgegevens beschikken en deze ook tot vijftien jaar bewaren. Ook kunnen de Amerikaanse autoriteiten bijzondere persoonsgegevens gebruiken, wat volgens de toezichthouders in strijd is met Europese standaarden op het gebied van privacy.

Het Australische BHP Billiton, het grootste mijnbouwconcern van de wereld, heeft zijn boekjaar afgesloten met een recordwinst van 13,4 miljard dollar. Dat is een stijging van ruim 28 procent. De omzet steeg met 21 procent tot 47,5 miljard dollar. BHP Billiton profiteerde van de fors gestegen grondstofprijzen, die op hun beurt weer het gevolg zijn van de grotere vraag naar onder meer ertsen en kolen uit China. Het bedrijf verwacht dat de grondstofprijzen ook in het lopende boekjaar op een historisch hoog niveau zullen blijven, maar waarschijnlijk wel meer zullen fluctueren. BHP Billiton bezit meer dan 100 mijnen en fabrieken in 25 landen, waar bij elkaar 38.000 mensen werken. Het concern behoort tot de grootste leveranciers ter wereld van aluminium, steenkool, koper, magnesium, ijzererts, uranium, nikkel, titanium, diamant en vloeibaar gas.

Privé-computers en laptops die werknemers gebruiken voor thuiswerk of meebrengen naar de werkplek, maken veel bedrijfsnetwerken onveilig. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Gartner. De privé-computers kunnen het bedrijfsnetwerk aantasten en het netwerk kan minder goed werken door het gebruik van verschillende besturingssystemen. Ook het steeds meer outsourcen zorgt ervoor dat meer verschillende systemen samenkomen. Volgend jaar zal 10 procent van alle bedrijfscomputers volgens Garnter bestaan uit privé-apparatuur. Gartner stipt aan dat bedrijven maatregelen moeten nemen om de veiligheid van zijn netwerken te garanderen. Ook het gebruik van Web 2.0-websites maakt de netwerken volgens het onderzoeksbureau kwetsbaarder. Er zou gevoelige informatie kunnen prijsgegeven worden, terwijl ook virussen daardoor meer kans krijgen binnen te dringen.

Werknemers moeten gemiddeld zes wachtwoorden onthouden om toegang te krijgen tot zakelijke computerprogramma’s. Dat blijkt uit een onderzoek van informatica-adviseur Citrix Systems Benelux. Volgens Rob van der Hoeven, topman van Citrix Systems Benelux, ligt dat aantal te hoog. Dat heeft volgens hem meteen tot gevolg dat overal briefjes met wachtwoorden rondslingeren, met alle veiligheidsrisico’s van dien. Bovendien zegt van der Hoeven dat de systeembeheerder door die overdaad aan wachtwoorden het grootste deel van zijn tijd aan de slag is met het helpen van medewerkers die een wachtwoord zijn vergeten. Van der Hoeven stelt dan ook dat bedrijven zouden moeten overschakelen naar een single sign-on software. Met deze software hoeven werknemers maar één wachtwoord te onthouden om toegang te krijgen tot alle programma’s.

E-mail is op de werkvloer het meest gebruikte communicatiemiddel. Dat blijkt uit een internationale studie van het onderzoeksbureau Datamonitor. De onderzoekers kwamen daarbij tot de slotsom dan 100 procent van de werknemers van e-mail gebruik maakt. Volgens Datamonitor is e-mail populier omdat het gebruik ervan de productiviteit van de werknemer ten goede komt. Zeventig procent van de respondenten zegt dat e-mail hun productiviteit positief beïnvloedt. Iets meer dan de helft zegt dit over de vaste en mobiele telefoon. Communicatiemiddelen als instant messaging, blogs en softphones worden het meest storend ervaren. Vaste telefonie wordt nog maar door 80 procent van de ondervraagden genoemd als een belangrijk communicatiemiddel. Daarna volgen de mobiele telefoon (76 procent) en instant messaging (70 procent).

Kappers, bibliothecarissen en vrachtwagenchauffeurs zijn gelukkiger met hun baan dan IT-medewerkers. Dat blijkt uit een Britse studie van de Universiteit van Bath. Ondanks een gemiddeld salaris van 66.000 euro per jaar bleek de IT-professional onderaan in de lijst van gelukkige werknemers te staan. De IT-professional staat daarbij immers pas op een 66ste plaats. Hij toont zich daarmee wel gelukkiger dan de fabrieksarbeider. De onderzoekers stelden vast dat een loon van minstens 59.000 euro per jaar een werknemer doorgaans gelukkig maakt. De IT-medewerker is daar echter een uitzondering op. De IT-professionals uit het onderzoek waren volgens onderzoeksleider Michael Rose niet tevreden over de betrokkenheid bij het bedrijf. Ze hadden ook niet het gevoel iets te kunnen betekenen en klaagden ook over een gebrek aan baangarantie en goede trainingen.

Meer Nieuws