managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Märklin weer op het goede spoor

Posted by managing21 on december 18th, 2006

De Duitse modelbouwer Märklin zit weer op het goede spoor. Dat vertelde Märklin-topman Jan Kantowsky aan het Duitse tijdschrift Manager-Magazin. Vorig jaar werd nog een zwaar verlies geleden, maar sinds de overname enkele maanden geleden door een Brits kapitaalfonds lijkt het weer opnieuw de goede weg op te gaan met de beroemde modelspoor-producent. Het gaat zelfs zo goed dat aan de overname van concurrent Lehmann gedacht wordt.

Amper een jaar geleden boekte Märklin 123 miljoen euro verlies. De traditionele speelgoedmaker had het immers moeilijk om zich aan te passen aan de stijgende belangstelling van kinderen voor elektronisch speelgoed. Daardoor zag het Duitse bedrijf zijn omzet van jaar tot jaar dalen. In mei van dit jaar werd het familiebedrijf uiteindelijk overgenomen door het Britse Kingsbridge Capital. Sindsdien is er volgens topman Jan Kantowsky heel wat veranderd.

“We zijn er nog niet, maar tijdens de eerste helft van dit jaar hebben we onze omzet met vier procent kunnen doen stijgen tot 49,2 miljoen euro,” vertelde hij. “Onze jaaromzet zal ook hoger liggen dan die van vorig jaar.” De herstructurering van het bedrijf moet tegen 2008 afgerond zijn. Daarbij worden de vier Märklin-vestigingen geherstructureerd. Zij zullen nu elk een aantal afgewerkte producten leveren, terwijl daar voordien vooral onderdelen voor de eindassemblage werden gemaakt.

Maar er wordt volgens Kantowsky ook gekeken naar nieuwe marktstrategieen. Om de merken Märklin en Trix beter in de markt te zetten, werd een internetwinkel met een breed assortiment geopend. Daarnaast werd ook een museumshop opgericht die zeven dagen op zeven open is. “Maar dat heeft niet de bedoeling om de retailsector uit te schakelen,” voerde de Märklin-topman aan.

De handelaars hadden de voorbije weken gereageerd tegen de nieuwe strategie van het speelgoedbedrijf. Ze vreesden dat de nieuwe strategie hun omzet naar beneden zou halen. “Inmiddels zijn weer alle plooien gladgestreken,” aldus Kantowsky. Er werden volgens Manager-Magazin een aantal compromissen gesloten, waarbij de handelaars onder meer nauwer betrokken zouden worden bij de online activiteiten.

Maar Kantowsky stelde van de handelaars ook meer inspanningen te verwachten op marketinggebied. Hij voegde er aan toe daarnaast ook een partnership gesloten te hebben met de Toy Alliance, een joint-venture van een aantal speelgoedwinkels. In de winkels van de aangesloten ketens zullen exclusieve modellen van Märklin worden aangeboden. Bij discounters wil Märklin uitpakken met starterspakketten.

Inmiddels denkt Märklin zelfs alweer aan een overname. Daarbij heeft het bedrijf zijn oog laten vallen op de Nürnbergse modelspoor-bouwer Ernst Paul Lehmann Patentwerk. “Wij zijn natuurlijke partners,” aldus Kantowsky. De onderhandelingen zouden al in een ver gevorderd stadium zitten.