Sudoku doet puzzelmarkt groeien
Posted by managing21 on december 21st, 2006
Door de stormachtige doorbraak van de sudoku beleven de uitgevers van puzzelbladen uitstekende tijden. De sudokubladen nemen nu al een kwart van de puzzelrekken in beslag. Daarvoor hadden Zweedse doorlopers en woordzoekers ongeveer twintig procent van de puzzelmarkt in handen. De sudoku heeft volgens het magazine Marketing Tribune ook voor een grondige verjongen van het puzzelpubliek gezorgd.
Sudoku heeft op korte termijn de wereld veroverd. Inmiddels bestaat er een hele lijn met puzzels van diverse moeilijkheidsgraden en allerlei variaties op het bestaande idee. De verkoop loopt nog steeds als een trein. Het succes is te verklaren doordat sudoku`s kleine puzzelbrokjes zijn die je in korte tijd kunt oplossen zonder voorkennis. Ook de publicatie in kranten en tijdschriften heeft bijgedragen aan de populariteit.
De markt van de puzzelbladen kent door het sudoku-succes weliswaar een grotere populariteit, maar Marketing Tribune stelt dat sudoku ook andere puzzels verdringt. “Onder de puzzelaars bevinden zich nu wel veel meer mensen in de leeftijdscategorie van 20 tot 35 jaar,” aldus het magazine. “Daarmee heeft er een duidelijke verjonging plaatsgevonden. Sudoku lijkt ook geen voorbijgaande rage te zijn.”