managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on januari 18th, 2007

Het kasteel van Bran, beter bekend als het kasteel van Dracula, is te koop voor 60 miljoen euro. Het district Brasov, in het hart van Roemenië, overweegt het gebouw te kopen, maar vindt het te duur. Begin 2006 werd het kasteel terugbezorgd aan Dominic van Habsburg (68), de kleinzoon van koningin Maria van Roemenië, nadat het communistische regime het 58 jaar eerder had geconfisqueerd. Dominic Van Habsburg beloofde het ministerie van cultuur dat het kasteel voor minstens drie jaar een museum zou blijven en enkel verkocht zou worden aan de Roemeense staat. Midden december kondigde hij aan dat hij het kasteel hoe dan ook van de hand wou doen. De Roemeense minister van cultuur Adrian Iorgulescu vindt de prijs echter ongehoord en overdreven in vergelijking met de werkelijke waarde. Het ministerie schatte het kasteel eerder op 25 miljoen euro. Het kasteel is cruciaal voor het toerisme in het departement Brasov. Het trekt jaarlijks bijna 500.000 bezoekers en brengt zo meer dan één miljoen euro op. Het kasteel van Bran heeft zijn faam te danken aan de omstreden 15de-eeuwse prins Vlad Tepes. Die was de inspiratiebron voor het personage Dracula van de Ierse schrijver Bram Stoker.

AMR Corporation, het moederbedrijf van American Airlines, heeft in het vierde kwartaal een winst neergezet van 17 miljoen dollar. Analisten hadden verlies verwacht. De betere cijfers – in het vierde kwartaal van het vorige boekjaar was er nog een verlies van 600 miljoen dollar – zijn een gevolg van tariefverhogingen en dalende brandstofkosten. De omzet van AMR steeg met 4,4 procent tot 5,4 miljard dollar. De brandstofprijzen daalden in het vierde kwartaal met 8,5 procent. Luchtvaartmaatschappijen in de VS leden in de laatste zes jaren in totaal 35 miljard dollar verliezen, een gevolg van de aanslagen van 11 september 2001. United Airlines en US Airways verkregen bescherming tegen de schuldeisers en verrezen uit hun as na drastische herstructureringen, looninleveringen en het afbouwen van de vloot. Delta Air Lines en Northwest Airlines werken momenteel nog steeds onder voogdij van de handelsrechtbank.

Er is het voorbije jaar voor 2 miljard dollar (ruim 1,5 miljard euro) aan muziek gedownload op het internet. Dat is bijna een verdubbeling tegenover 2005, maar onvoldoende om de daling van de cd-verkoop en de impact van de illegale downloads op te vangen. Dat zegt de Internationale Federatie van Muziekproducenten (IFPI). Gedownloade muziek was in 2006 goed voor 10 procent van de omzet van de wereldwijde muziekmarkt. In 2005 was dat 5,5 procent en tegen 2010 zou het 25 procent zijn. Vorig jaar was een uitzonderlijk goed jaar voor de onlineverkoop van singles. Die steeg in 2006 met 89 procent tot 795 miljoen downloads. Het aanbod aan singles op het internet bedroeg 4 miljoen, dubbel zoveel als een jaar eerder. Volgens IFPI werd het afgelopen jaar 80 procent van alle singles online verkocht.

De Duitse stadstaat Hamburg is uit de Duitse groep Beiersdorf, fabrikant van de bekende Nivea-crème, gestapt. De transactie leverde Hamburg 1,21 miljard euro op. Hamburg had een aandeel van tien procent in Beiersdorf. In 2003 was Hamburg een lening aangegaan om in het kapitaal van de cosmeticafabrikant te kunnen stappen. Samen met Tchibo, een andere groep uit Hamburg, nam de stad een participatie van 40 procent. Tchibo legde 3,3 miljard euro op tafel, Hamburg 1,1 miljard euro. Op deze manier wilden de twee partners voorkomen dat het bedrijf in handen viel van het Amerikaanse Proctor & Gamble. Michael Freytag, de regionale minister van financiën, toonde zich uitermate tevreden nu de reddingsoperatie helemaal was afgerond. De twee belangrijkste objectieven waren bereikt. Beiersdorf bleef een Hamburgs bedrijf en de tewerkstelling is niet langer bedreigd. Na de terugbetaling van de lening en de intresten zal de stad aan de riskante operatie slechts 7,8 miljoen euro overhouden.

Walter Forbes, de voormalige voorzitter van Cendant, is veroordeeld tot een gevangenisstraf van 12 jaar en zeven maanden. Hij fleurde de winst van CUC International, waarvan hij topman was, met 252 miljoen euro op in het kader van de fusie met HFS tot Cendant in 1997. De strafmaat in de grootste boekhoudkundige fraudezaak uit de jaren 90 werd bepaald volgens de regels van toen. Vandaag zou dat 25 jaar zijn. Cendant en zijn revisor Ernst & Young betaalden al 3,34 miljard euro om de rechtszaken met de beleggers te regelen. Forbes moet de beleggers 3,28 miljard euro terugbetalen, maar bezit onvoldoende financiële middelen om dat bedrag te betalen.

De chipfabrikant NXP Semiconductors schrapt ongeveer 400 banen in Nederland. Dat heeft de onderneming, tot voor kort onderdeel van het elektronicaconcern Philips, bekendgemaakt. In Nijmegen verdwijnen 350 arbeidsplaatsen en in Eindhoven nog eens 52 banen. NXP heeft in Nederland 6.500 mensen in dienst. Het concern wil de betrokken werknemers herplaatsen in het bedrijf, maar noemt gedwongen ontslagen onvermijdelijk. Door de reorganisatie moet NXP beter kunnen opboksen tegen de concurrentie. Dat moet weer leiden tot groei en een betere marktpositie, stelt de chipfabrikant. NXP heeft last van de lagelonenlanden in het Verre Oosten, waar halfgeleiders goedkoper in elkaar worden gezet, en van de zwakke dollar. In Nijmegen ontwikkelt NXP nog ouderwetse bolle beeldbuizen, maar daar stopt het concern mee. Ook maakt NXP in Nijmegen een einde aan een structureel verlieslatend onderdeel dat levert aan de mobieletelefoniebranche. In Eindhoven wordt bespaard op kantoorpersoneel. NXP wil daar de verkooporganisatie aanpassen en snijden in de ondersteunende functies. NXP verwacht een groot deel van de betrokken werknemers te kunnen herplaatsen.

Eurotunnel, de Frans-Britse maatschappij die de tunnel onder het Kanaal uitbaat, heeft in 2006 zijn omzet zien stijgen tot 830 miljoen euro. Dat is vijf procent meer dan de 793 miljoen omzet het jaar voordien. Het bedrijf werd onlangs gered van het faillissement toen de Franse justitie een financieel herstructureringsplan goedkeurde. Die groei is vooral te danken aan de gestegen omzet van de shuttlediensten voor personenwagens, autobussen en vrachtwagens. Die activiteit steeg met 7 procent tot 465 miljoen euro, tegenover 433 miljoen in 2005. De andere inkomsten van de groep komen van het tolgeld dat de treinreizigers betalen. De omzet daarvan steeg met twee procent tot 350 miljoen euro. Het aantal wagens en vrachtwagens dat de shuttle-treinen tussen Frankrijk en Groot-Brittannië gebruikte, daalde met 1 procent. De Eurotunnel zag vorig jaar 1.296.269 vrachtwagens en 2.021.543 personenwagens passeren. Het aantal autobussen daalde met 13 procent tot 67.201 eenheden. Tariefverhogingen hebben ervoor gezorgd dat de omzet toch is gestegen, ondanks een daling van de trafiek.

De oliegigant ExxonMobil vindt ook de halvering van de miljardenboete die zij moet ophoesten wegens de milieuramp in Alaska met de Exxon Valdez te hoog. Het concern tekende beroep aan bij een rechtbank in San Francisco. Een beroepshof in San Francisco had vorige maand nochtans de miljardenboete voor Exxon gehalveerd tot 2,5 miljard dollar (1,9 miljard euro). De oorspronkelijke boete van vijf miljard dollar die een districtsrechtbank in Alaska in 1994 had opgelegd, vond het beroepshof excessief. Exxon wil niet meer betalen dan 25 miljoen dollar (19 miljoen euro). Het concern zegt dat het al drie miljard dollar heeft gestoken in een fonds om het milieu van de Prince William Sound te herstellen en in gerechtskosten. In maart 1989 leed de tanker Exxon Valdez van de energiegigant schipbreuk in de Prince William Sound. Daardoor kwam ongeveer 40 miljoen liter olie vrij, die een 2.000 kilometer lange kuststrook aantastte. De boete diende onder andere om enkele tienduizenden getroffenen, onder wie veel vissers en kustbewoners, min of meer schadeloos te stellen.

Uitzendorganisatie Randstad verlengt het sponsorcontract met het formule-1-team AT&T Williams. Het gaat om een contract van drie jaar. Vorig jaar was Randstad ook al aanwezig in de populaire Formule 1. In het nieuwe contract is afgesproken dat het logo van de onderneming zichtbaar is op de neus van de nieuwe raceauto. “Als een snelgroeiend bedrijf wordt wereldwijde merkbekendheid steeds belangrijker,” zei bestuursvoorzitter Ben Noteboom. “Door uitbreiding van onze sponsorovereenkomst met het team worden onze medewerkers ondersteund door een merk dat wereldwijd steeds meer bekendheid krijgt.” De Formule 1 begint steeds populairder te worden in het Nederlandse bedrijfsleven. Zo sponsort de bankverzekeraar ING de komende drie jaar het formule-1-team van Renault. Naar verluidt gaat het om een contract ter waarde van honderden miljoenen euro’s. Autofabrikant Spyker kocht vorig jaar het Midland-team. Inmiddels heeft dit formule-1-team de Nederlander Christijan Albers als eerste rijder binnengehaald. Verder zijn er sponsoren gevonden in onder meer McGregor en Exact Software.

Onder grote publieke belangstelling is in Braunschweig het proces begonnen tegen de voormalige personeelsdirecteur van Volkswagen, Peter Hartz. Hij wordt verdacht van corruptie en vriendjespolitiek en kan daarvoor tien jaar gevangenisstraf krijgen.
Met een bekentenis kan hij een onvoorwaardelijke celstraf mogelijk ontlopen. Hartz (65) trad in 2005 af als bestuurslid van de Duitse autofabrikant. Hij zou onder meer leden van de ondernemingsraad en vakbondsvertegenwoordigers hebben omgekocht om in te stemmen met saneringen. Zij kregen in ruil voor hun steun snoepreisjes aangeboden of bezoekjes aan prostituées op kosten van Volkswagen.
Hartz had al een gedeeltelijke bekentenis afgelegd en bekende woensdag voor de rechtbank opnieuw schuld. Hij erkende bij monde van zijn advocaat onder meer dat hij de oud-voorzitter van de ondernemingsraad, Klaus Volkert, jarenlang hoge bonussen heeft uitgekeerd zonder dat daar bijzondere prestaties tegenover stonden. Door zijn bekentenis kan de rechtbank mogelijk een lagere straf opleggen.

Meer Nieuws