managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Sponsoring staat voor grondige veranderingen

Posted by managing21 on januari 30th, 2007

Wereldwijd is er vorig jaar 37,7 miljard dollar besteed aan sponsoring. Dat blijkt uit een rapport van het bureau IEG Sponsorship. Maar er wordt aan toegevoegd dat de sponsoring van de toekomst er heel anders zal uitzien. Door technologische en sociale veranderingen zijn vaste normen uit het verleden immers grotendeels weggeveegd en moeten compleet nieuwe strategieen ontwikkeld worden.

Er werd het voorbije jaar 11,9 procent meer geinvesteerd in sponsoring dan het jaar voordien, toen wereldwijd een bedrag van 33,7 miljard werd besteed. Europese bedrijven gaven 10,6 miljard dollar meer uit, terwijl Amerikaanse ondernemingen voor 14,9 miljard dollar activiteiten sponsorden. Europa en Amerika vertegenwoordigden daarmee samen een groei met 11,5 procent. Azie kwam aan een sponsorbedrag van 7,4 miljard, wat een groei met 15,6 procent betekent.

Maar IEG Sponsorship stelt dat de sector zich op korte termijn aan grondige veranderingen mag verwachten. “Technologische en sociale veranderingen hebben veel standaardnormen uit het verleden grotendeels weggeveegd,” voert het bureau aan. “Daardoor moeten kandidaat-sponsors in de toekomst vanuit nieuwe gegevenheden vertrekken en compleet verschillende strategieen hanteren.”

Er wordt daarbij opgemerkt dat nieuwe instrumenten moeten ontwikkeld worden om een publiek te bereiken dat zich niet langer op een massamarkt bevindt en zowel live als virtueel kan zijn. “Het wordt cruciaal om heel diep te gaan en één-tot-één connecties te realiseren,” aldus IEG. “Alleen op die manier zal sponsoring zijn relevantie en impact behouden.”