managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on februari 7th, 2007

De distributie van content via internet is onontkoombaar, maar film- en televisiebedrijven steken hun kop in het zand. Dat stelt Adam Thomas, media research manager van de Britse onderzoeksgroep Informa. Thomas voert daarbij aan dat de betrokken bedrijven liever die realiteit negeren dan dat ze willen toegeven dat een deel van de verspreiding illegaal zal gebeuren. “Die angst is volgens Thomas vooral ingegeven door wat zich afspeelde in de muziekindustrie,” aldus The Financial Times. “Die maakte de fout jarenlang tegen de windmolens van het vrije ruilen van muziek te willen vechten, wat leidde tot een oorlog met de eigen klanten. De partijen die de meeste moed tonen bij het online gaan met film en televisie, zullen volgens Thomas daar de meeste vruchten van plukken. “De partijen die zich terughoudend opstellen, hebben het meest te vrezen van piraterij,” voert hij aan. De markt voor downloads van tv-programma’s en films zal volgens Informa de volgende vijf jaar vertienvoudigen en in 2012 een omzet halen van 6,3 miljard dollar.

De bibliotheek van de Amerikaanse Princeton University heeft een samenwerkingsakkoord gesloten met Google Books. Werken uit de Princeton-bibliotheek waarop geen copyright rust, zullen worden gedigitaliseerd en via Google kunnen worden geraadpleegd. De Princeton-bibliotheek omvat ongeveer zes miljoen boeken en vijf miljoen manuscripten. Dankzij de samenwerking met Google zullen die door wetenschappers over de hele wereld gemakkelijker kunnen worden geraadpleegd. De bibliotheek van Princeton is de twaalfde die samenwerkt met het boekenproject van Google. Dat ging in 2004 van start en biedt onder meer toegang tot de bibliotheken van de universiteiten van Harvard, California, Oxford en Madrid.

Online vakantieboekers kiezen eerder voor buitenlandse bestemmingen. Dat blijkt uit een Brits onderzoek. Bovendien komen die internetboekingen vooral van gezinnen met een inkomen dat boven het gemiddelde ligt. Verwacht wordt dat dit jaar ongeveer 17 miljoen Britten hun vakantie gedeeltelijk of helemaal online afhandelen. Bovendien wordt ook vaak online naar informatie over reisorganisaties en bestemmingen gezocht. Zoekmachinesmarkting is volgens het magazine Marketing Week dan ook heel belangrijk voor de toeristische sector. Driekwart van de online boekingen betreft strandvakanties. Er zijn op dit ogenblik ongeveer 26,8 Britten met internettoegang.

Chinese internetgebruikers kunnen zelf bepalen hoe de online soapreeks ‘Soul Partners’ op de videosite Mofile.com evolueert. Met anderhalf miljoen kijkers na vier afleveringen is de wekelijkse serie een enorm succes. ‘Soul Partners’ is een bijkomend teken dat user generated content ook in China aan een enorme opmars bezig is. Na de Verenigde Staten is China het land met het grootst aantal internetgebruikers ter wereld. ‘Soul Partners’ vertelt het verhaal van zes twintigers die toevallig hetzelfde appartement hebben gekocht. “Er zijn twintig afleveringen voorzien,” aldus het magazine Nu.nl. “De acteurs zijn amateurs en werden gekozen uit ruim duizend kandidaten.”

Automobilisten die wekelijks vele uren in hun bolide doorbrengen, lopen een verhoogd risico op huidkanker. Dat blijkt uit een Amerikaanse onderzoek. Uit de studie bleek dat diegene die veel in de auto zaten, voornamelijk aan de linkerkant van hun lichaam huidkanker hadden ontwikkeld – de kant die het meeste zonlicht opvangt. De huidkanker, dat van een type was die zich gelijkmatig ontwikkelt, kwam vooral voor op hoofd, nek, armen en handen. De meeste autoruiten laten UVB-stralen, de meest schadelijke van de ultravioletstralen, niet door. UVA-licht wordt meestal wel doorgelaten. UVA heeft dezelfde effecten als UVB-licht, maar in mindere mate – tenzij er blootstelling aan is op de lange termijn. Doordat er steeds meer auto wordt gereden, verwachten de wetenschappers een stijging van het aantal huidkankerpatiënten. Zij hopen dan ook dat de auto-industrie maatregelen neemt. Critici echter menen dat het risico op huidkanker door autorijden wel meevalt. De hoeveelheid UV-licht wat iemand per jaar in de auto ontvangt, is nihil.

PSA Peugeot Citroen, de op een na grootste autoproducent van Europa, heeft in 2006 zijn winst zien dalen met 83 procent ten opzichte van een jaar eerder. De winst bedroeg 179 miljoen euro, tegenover 1,03 miljard euro het jaar voordien. Binnen de divisie Automobile, goed voor bijna 80 procent van de omzet, daalde de marge met 71 procent tot 267 miljoen euro. De winstdaling heeft volgens PSA te maken met een gedaalde verkoop. PSA verkocht 3,366 miljoen auto’s. Dat is 0,7 procent minder dan het jaar voordien. Ook de hogere grondstofprijzen speelden een rol. In het vierde kwartaal zag PSA een echter herstel, mede door de succesvolle introductie van de Peugeot 207. Voor 2007 verwacht PSA een groei van het aantal verkochte auto’s te kunnen laten zien, mede door een aantal nieuwe modellen zoals de Peugeot Expert en 4007, de Citroen Dispatch en C-Crosser.

Roche, de grootste producent van kankermedicijnen ter wereld, heeft de winst in 2006 met 33 procent zien stijgen tot CHF 7,88 miljard Zwitserse frank, tegenover 5,92 miljard het jaar voordien. Volgens de onderneming is de stijging onder meer veroorzaakt door een sterk toenemende vraag naar het Tamiflu-medicijn. De omzet van het Zwitserse farmaceutische concern steeg met 17 procent tot 42 miljard Zwitserse frank. Voor de twintigste keer op rij wordt het dividend verhoogd, De omzet in de farmadivisie groeide in 2006 met 22 procent tot 33,294 miljoen Zwitserse frank. Dat is ongeveer drie keer sneller dan de markt. De diagnostics-divisie kende een omzetgroei van 6 procent tot 8.747 miljoen Zwitserse frank, onder meer veroorzaakt door het in de markt brengen van nieuwe producten.

De Europese vestigingen van Ford hebben vorig jaar een winst gerealiseerd van 469 miljoen dollar, ruim 352 miljoen euro. Dat steekt schril af tegen het monsterverlies van 12,7 miljard dollar dat Ford vorig jaar wereldwijd heeft geleden. Sinds 1994 maakte Ford Europe nooit zoveel winst. Ford heeft wereldwijd een monsterverlies geleden, maar in Europa staat de autosonstructeur weer op de rails. In totaal verkocht Ford in Europa voor 30,4 miljard dollar aan auto’s in 2006, tegenover 29,9 miljard in 2005. Het vierde kwartaal was goed voor ruim de helft van de totale winst voor 2006. De laatste drie maanden van vorig jaar maakte Ford Europa 232 miljoen dollar winst. Ford heeft de voorbije jaren fors geherstructureerd in Europa. Daarbij werd de overcapaciteit weggewerkt en het aantal personeelsleden verminderd.

De grootste Europese exploitanten voor mobiele telefonie hebben dinsdag een akkoord ondertekend om kinderen en tieners te beschermen tegen de gevaren van mobiel bellen. De operatoren zullen tegen februari 2008 zelf een systeem ontwikkelen dat kinderen en jongeren tegen geweld, seksuele exploitatie en pornografie via de gsm moet beschermen. EU-Commissaris Viviane Reding had op zo’n akkoord aangedrongen. “Het gebruik van de gsm is een positieve zaak,” aldus Reding. “Maar het houdt wel risico’s in.” Het akkoord dat werd ondertekend bewijst volgens haar dat verantwoordelijke zelfregulering op Europese vlak werkt. In februari 2008 moet het systeem van de exploitanten op punt staan en functioneren. Eén jaar later zal het grondig door de Europese Commissie geëvalueerd worden. Indien nodig zal het verder worden aangepast en verfijnd.

Het Amerikaanse detailhandelsketen Wal-Mart is begonnen met het verkopen van films via internet. Het bedrijf wil daarmee de concurrentie aangaan tegen Apple, de huidige marktleider. Apple biedt sinds oktober Disney films aan via de online winkel iTunes. Hiervan zijn meer dan 1,3 miljoen titels gedownload. Ook verkoopt Apple veel televisieprogramma’s. Wal-Mart heeft echter, met de steun van alle Hollywood studio’s, een breder aanbod. De films worden op de site verkocht vanaf dezelfde dag dat ze op DVD verschijnen voor ongeveer dezelfde prijs als een DVD.

Meer Nieuws