managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Psychologische bijstand is niet voldoende

Posted by managing21 on februari 14th, 2007

Het voorzien van psychologische bijstand verlost bedrijven niet van hun verantwoordelijkheid voor hun werknemers. Dat heeft een Britse rechter in beroep gesteld naar aanleiding van een geding tegen Intel. De rechter stelde dat Intel verantwoordelijk was voor een depressieve werknemer, ondanks het feit dat het bedrijf voor psychologische bijstand had gezorgd.

“De betrokkene was een loyaal en kundig medewerkerster en wees op de belangrijke managementfouten die haar stress bezorgden,” aldus de rechter. “Het bedrijf heeft echter nagelaten om tegen die wantoestanden maatregelen te nemen. Het voorzien van psychologische bijstand geeft het bedrijf geen vrijgeleide om zijn handen van de betrokken werknemer af te trekken.”

Intel-werkneemster Tracy Ann Daw raakte gestresseerd en uiteindelijk depressief toen het bedrijf de werkdruk opdreef als gevolg van kostenbesparingen. De werkneemster zei het gevoel te hebben dat ze voor twee moest werken. Ze preseerde zestig uur per week en werkte ook daarbuiten thuis verder. In een e-mail had ze daarover haar beklag gemaakt.

De rechter stelde dat de werkneemster niet het type was om te overdrijven en algemeen bekend stond als een harde werkster. Ze stond zelfs op het punt om promotie te maken. Haar baas had volgens de rechter moeten weten dat haar werkdruk te hoog lag en haar moeten verdedigen. “Intel moet de betrokkene nu een schadevergoeding betalen van 134.545 pond,” aldus het magazine The Register.

“Deze uitspraak maakt duidelijk dat werkgevers verplicht zijn om zorg te dragen voor hun medewerkers,” vertelde Ben Doherty, arbeidsspecialist bij het advocatenkantoor Pinsent Masons. “Ze moeten ook rekening houden met gegevens die niet bedrijfsbetrokken zijn – Daw leed eerder twee keer een postnatale depressie – en moeten daar bij de omgang met het personeel rekening mee houden.”