Businessstrategie mag best eenvoudig zijn
Posted by managing21 on februari 28th, 2007
Een goede businessstrategie hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Dat is de boodschap van het boek `Simply Strategy`, geschreven door de Nederlandse auteurs Peter Nieuwenhuizen en Richard Koch. Mits het beantwoorden van een aantal vragen, kan volgens hen elke manager een businessstrategie ontwerpen, implementeren, uitvoeren en communiceren.
Bij het bepalen van een businessstrategie moeten volgens ‘Simply Strategy’ enkele eenvoudige basiselementen opgesteld worden. “In de eerste plaats moet de manager zich afvragen wat zijn business is en waar het geld wordt gegenereerd,” benadrukken ze. “Daarnaast moet hij zich vergewissen van de sterkte van zijn concurrentiepositie en welke vaardigheden en capaciteiten de basis zijn van een mogelijk succes.”
Daarnaast moet een manager zich volgens de onderzoekers ook afvragen of hij in een goede markt zit en wat de klant denkt. “Maar hij moet ook kijken hoe de concurrentie zich gedraagt en eventueel misschien overwegen een andere weg in te slaan,” voeren ze aan. “Tenslotte moet hij ook uitzoeken hoe en waar er in zijn sector snel geld kan worden verdiend.”
De auteurs stellen dat de beste businessstrategieën worden uitgewerkt door operationele managers, maar laat de top zich dikwijls teveel intimideren door externe professionals die zich in de sector hebben gespecialiseerd en vooral zichzelf goed kunnen verkopen met omslachtige exposés.