Den Haag kiest op drukke locaties voor vast parkeertarief van 50 euro
Posted by managing21 on mei 9th, 2023
Autobestuurders die in de Nederlandse stad Den Haag in bepaalde straten hun voertuig willen stallen, zullen daarvoor – ongeacht de duur van de parkeersessie – een tarief van 50 euro per dag dienen te betalen. De heffing geldt onder meer voor de straten rond het beroemde strand van Scheveningen. Het proefproject, dat een jaar loopt, moet toeristen en bezoekers ervan weerhouden het historische centrum en de straten langsheen de kust – vooral op zonnige dagen – te blokkeren.
Inwoners van Den Haag klagen al jaren dat zij in het centrum van de stad en in Scheveningen geen parkeerplaats kunnen vinden. Om dat probleem aan te pakken, heeft het stadsbestuur beslist om ook het parkeren voor een periode van enkele minuten met een vast tarief van 50 euro te belasten.
Voorrang
Woordvoerders van de gemeente beklemtoonden dat de proef in een beperkt aantal straten wordt gestart. Na een evaluatie kan vervolgens overwogen worden om het experiment met andere gebieden uit te breiden. Bewoners en bedrijven met een parkeervergunning krijgen in de betrokken straten, die overwegend een residentieel karakter hebben, voorrang.
“We willen dat verplaatsingen in deze straten in de eerste plaats te voet of met de fiets zouden worden gedaan”, benadrukten de woordvoerders. “Daarnaast is ook het openbaar vervoer beschikbaar. Pas als allerlaatste alternatief zou voor de auto mogen worden gekozen. Dit komt niet alleen het leefmilieu, maar ook de reistijd ten goede. Maar dat betekent niet dat in Den Haag geen auto’s meer zullen worden toegestaan. Wel moet duidelijk zijn dat voor korte afstanden de wagen aan de kant moet blijven.”
Het is volgens waarnemers onduidelijk of het beleid – geïnspireerd door initiatieven in kleinere Nederlandse steden zoals Leiden – ook de stadsbegroting ten goede komt. Den Haag wil de wagens van autobestuurders die het tarief van 50 euro – tien keer zo hoog als voorheen – niet hebben betaald, met een wielklem immobiliseren en zo nodig wegslepen.
Lokale handel
Een aantal lokale handelaars toont zich echter weinig opgetogen met het plan. De betrokkenen wijzen er daarbij op dat al veel panden in het geviseerde gebied met een leegstand worden geconfronteerd. Wanneer klanten een tarief van 50 euro moeten betalen om een winkel te bereiken, zullen de handelszaken volgens hen in de toekomst niet veel verkopen meer mogen verwachten.
Voorstanders van duurzaam vervoer vinden daarentegen dat het beleid niet ver genoeg gaat. “De overheid kiest wel voor een beleid dat het fietsen wil stimuleren – wat een goed initiatief is – maar maakt niet echt een keuze om het autorijden te ontmoedigen”, werpt Remco de Rijk, de fietsburgemeester van Den Haag, op. “Zolang er geen structureel afremmende maatregelen worden genomen, blijft Den Haag een autostad.”
De Rijk wees daarbij naar initiatieven in Amsterdam, waar in het kader van een verkeersarm beleid en het streven om een emissievrije stad te creëren, plannen worden gekoesterd om op 80 procent van het grondgebied de snelheid tot maximaal 30 kilometer per uur terug te brengen, bepaalde straten voor doorgaand verkeer af te sluiten en de doorstroming van het autoverkeer te veranderen.
Meer over dit onderwerp:
- New York voert lagere toltarieven in voor chauffeurs uit de lagere inkomenscategorieën.
-
In het zuiden van de Verenigde Staten raken stadscentra steeds meer door een zware verkeerscongestie geblokkeerd.
-
In New York kunnen burgers problemen met dubbel parkeren op een interactieve kaart melden.
-
In Europa gaan stemmen op om steden met meer parkings voor micromobility uit te rusten.
- In de Portugese metropool Lissabon wordt het gemotoriseerde verkeer in de binnenstad drastisch beperkt.