managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Luchtvaartindustrie ervaart opnieuw meer problemen met bagage

Posted by managing21 on mei 17th, 2023

De luchtvaartindustrie heeft vorig jaar per duizend passagiers 7,6 stuks bagage verloren, beschadigd of vertraagd op zijn bestemming afgeleverd. Dat betekent nagenoeg een verdubbeling tegenover het jaar voordien, toen per duizend passagiers problemen met 4,35 reiskoffers en andere bagage moest worden gemeld. Dat blijkt uit een rapport van het bedrijf Sita, leverancier van informatica-diensten voor de luchtvaartindustrie, gebaseerd op data van meer dan 2.400 luchthavens in de hele wereld.

Een decennium lang liep het aantal problemen met reiskoffers van passagiers onafgebroken terug, maar aan die trend is vorig jaar een einde gekomen. “In totaal werden vorig jaar 26 miljoen reiskoffers door de luchtvaart verkeerd behandeld”, werpen de onderzoekers op. “Het jaar voordien was er nog sprake van problemen met 9,9 miljoen koffers.”

“Die toename moet aan een combinatie van factoren worden toegeschreven. In eerste instantie is er uiteraard sprake van de heropleving van de activiteit in de luchtvaart na de coronacrisis. Daarnaast mag men echter ook niet voorbijgaan aan de personeelstekorten die bij vele luchthavens en luchtvaartmaatschappijen wereldwijd werden opgetekend.”

Meer passagiers, minder personeel

“De drastische vermindering van het luchtverkeer na de uitbraak van de coronapandemie leidde tot aanzienlijke ontslagen in de hele luchtvaartsector”, verduidelijken de onderzoekers. “De luchtvaart moest vorig jaar 3,42 miljard passagiers opvangen. De luchthavens en luchtvaartmaatschappijen ondervonden echter grote moeite om aan die toegenomen vraag te voldoen. Het bleek immers niet gemakkelijk om daarvoor voldoende arbeidskrachten aan te trekken. Dit personeelstekort had directe gevolgen voor de behandeling en de opvolging van de bagage, waardoor het aantal verkeerd behandelde koffers helaas toenam.”

Er waren vorig jaar in de luchtvaart bij 26 miljoen reiskoffers problemen gemeld. (Foto: Bonnie Henderson/Pixabay)

De analisten benadrukken dat de sector in eerste instantie inspanningen moet doen om bij het inchecken van bagage het vertrouwen van passagiers terug te winnen. David Lavorel, chief executive van Sita, benadrukte de ontmoedigende trend te erkennen en benadrukte de collectieve verantwoordelijkheid van de sector om dit probleem aan te pakken. “Een veilige en betrouwbare afhandeling van bagage is van cruciaal belang om het vertrouwen en de tevredenheid van de passagiers te herstellen”, voerde Lavorel aan.

“De bevindingen van de studie herinneren eraan dat de luchtvaartindustrie moet streven naar een verbetering van de processen voor de afhandeling van de bagage, maar tevens ook betere opleidingsprogramma’s moet implementeren”, stippen de onderzoekers aan. “Daarnaast moet worden geïnvesteerd in innovatieve technologieën om het aantal gevallen van verkeerd behandelde bagage tot een minimum te beperken.”

“Nu het luchtverkeer zich geleidelijk herstelt en het aantal passagiers blijft stijgen, staat de sector voor de uitdaging om de toegenomen vraag in goede banen te leiden en tegelijkertijd een efficiënte bagageafhandeling te handhaven”, werpt Lavorel nog op. “Een samenwerking tussen luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en leveranciers van technologie zal essentieel zijn bij het stroomlijnen van de operaties en het verminderen van het aantal foutief behandelde bagage.”

Langere vluchten

“De sterke toename van verkeerd afgehandelde bagage het voorbije jaar vormt voor de luchtvaartsector een groot probleem. Terwijl de sector zich van de gevolgen van de uitbraak van het virus Covid-19 herstelt, wordt het van het grootste belang om de hoofdoorzaken van verkeerd gebruik, zoals personeelstekorten en onvoldoende opleiding, aan te pakken. Door prioriteit te geven aan de veilige en betrouwbare afhandeling van bagage, kunnen luchthavens en luchtvaartmaatschappijen het vertrouwen van de passagiers herstellen en een naadloze reiservaring voor iedereen garanderen.”

Uit het rapport bleek nog dat 80 procent van de problemen het voorbije jaar konden worden gelinkt aan vertragingen, waardoor de reizigers op hun bestemming niet onmiddellijk over hun bagage konden beschikken. Daarnaast bleken echter ook 7 procent van de koffers verloren te zijn geraakt of te zijn gestolen. Beschadigingen bleken verantwoordelijk voor de resterende 13 procent van de problemen.

Vooral tussenstops bleken tot problemen te kunnen leiden. Dergelijke omstandigheden waren verantwoordelijk voor 42 procent van alle geciteerde problemen. Dat betekende een stijging met 1 procentpunt tegenover het jaar voordien. Deze stijging wordt toegeschreven aan de heropleving van internationale luchtvaart en de reizen op langere afstanden, waardoor het risico op vergissingen bij het laden doet toenemen en ook een groter percentage verkeerde transfers dreigt.

Meer over dit onderwerp: