managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Privéjets maken minder vlieguren dan tijdens hoogtepunt coronapandemie

Posted by managing21 on mei 24th, 2023

Er wordt in de Verenigde Staten minder met privéjets gevlogen dan op het hoogtepunt van de coronapandemie. Daarvoor moeten verschillende redenen worden gegeven. Dat blijkt uit een rapport van analisten van het persbureau Bloomberg. Opgemerkt wordt dat niet alleen ook de rijkere bevolkingscategorie opnieuw vaker voor lijnvluchten opteert, maar bovendien is er volgens de analisten de impact van de inflatie en een gebrek aan personeel en leveringen.

Bloomberg berekende dat het aantal vliegtuigbewegingen in de sector van de privévluchten tijdens het eerste kwartaal van dit jaar met 4,5 procent is gedaald tegenover dezelfde periode vorig jaar. In de maand maart was dat cijfer echter al opgelopen tot 8,6 procent. Het tweede kwartaal is bovendien met een verdere toename van 9,3 procent gedurende de maand april van start gegaan. Daarnaast wordt gewezen op een toename van de inflatie, terwijl er tevens sprake is van een gebrek aan onderhoudstechnici en piloten.

Aanzienlijke krapte

“De vliegtuigmarkt blijft met een aanzienlijke krapte kampen”, stippen de onderzoekers. “Een aanhoudend tekort in de toeleveringsketen weerhoudt de vliegtuigbouwers ervan hun productie sneller op te voeren. Op lange termijn staat de sector bovendien onder toenemende druk om de uitstoot van broeikasgassen te beperken of te compenseren.”

Privéjets vinden minder klanten. (Foto: Textron)

“Het gebruik van privévliegtuigen is volgens de cijfers van de Amerikaanse Federal Aviation Administration nog steeds populairder dan vier jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie. Terwijl veel gebruikers naar commerciële luchtvaartmaatschappijen terugkeren, blijven anderen aan privévluchten vasthouden, waarbij vaak gewezen wordt naar de snelheid en het gemak die door deze manier van reizen worden geboden.”

Volgens luchtvaartconsulent Brian Foley zullen die nieuwe klanten ertoe leiden dat de trafieken een lichte toename zullen laten optekenen tegenover de niveaus die voor de uitbraak van de coronacrisis werden opgetekend. Analisten van JPMorgan Chase voorspelden dat er dit jaar 722 zakenjets zullen worden geleverd. Dat betekende een stijging met 17,6 procent tegenover vorig jaar.

Verwacht wordt dat de fabrikanten volgend jaar 750 toestellen zullen leveren. Hiermee wordt de verkoop opgedreven tot het hoogste niveau sinds de uitbraak van de financiële crisis anderhalf decennium geleden. Toch bestaat de vrees dat de industrie door een recessie zou kunnen worden getroffen. “Vliegtuigbouwers blijven kampen met productievertragingen”, werpt consulent Foley op. “Een diepe recessie zou de hele markt op zijn kop kunnen zetten.”

Jim Segrave, topman van de gespecialiseerde vliegtuigmaatschappij FlyExclusive, beklemtoonde dat zijn bedrijf bij constructeur Textron meer toestellen zou willen kopen, maar voegde eraan toe dat de wachttijd van bestelling tot levering inmiddels drie jaar bedraagt. Sectorgenoot Flexjet zegt bij Embraer en Bombardier meer vliegtuigen te willen bestellen, maar werpt op dat de productie door haperingen met de leveringen van straalmotoren wordt opgehouden.

Aankoopprijs

Kenn Ricci, topman van Flexjet, werpt wel op dat de vertraging voor enige verademing kan zorgen. “Onder invloed van de coronapandemie diende immers vaak dure vliegtuigcapaciteit bij andere exploitanten te worden aangekocht om aan de behoeften van klanten te voldoen”, beklemtoonde hij. Hij wees er daarbij op dat Flexjet vorig jaar 145.000 vlieguren diende te dekken. Dat vertegenwoordigde een toename met 55.000 vlieguren tegenover de cijfers die voor de uitbraak van de coronapandemie werden gemeld.

Die stijging deed de voorraden slinken en de prijzen van gebruikte vliegtuigen stijgen. Tijdens het hoogtepunt van de pandemie stond op de tweedehandsmarkt minder dan 3 procent van de vliegtuigen. Met een niveau van 4 procent is die druk weliswaar enigszins afgenomen, maar de cijfers liggen nog altijd ruimschoots de helft lager dan op het einde van het voorbije decennium.

De analisten van JPMorgan Chase merkten daarbij op dat voor een tweedehands vliegtuig tijdens de maand maart gemiddeld een bedrag van 12,8 miljoen dollar werd gevraagd. Dat bedrag lag 1,2 procent lager dan tijdens de maand februari. Toch lag de gemiddelde vraagprijs in maart 7 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar.

“Bedrijven tonen een grotere terughoudendheid tegenover de aankoop van een vliegtuig”, merkt expert Janine Iannarelli op. “Dat geldt vooral voor kleinere ondernemingen. De verschuivingen in de economische en politieke omgeving zetten vele partijen tot een grotere voorzichtigheid aan. We zitten duidelijk in een periode waarin potentiële klanten vaker een afwachtende houding aannemen.”

Meer over dit onderwerp: