Autofabrikanten investeren in gezamenlijk Amerikaans oplaadnetwerk elektrische wagens
Posted by managing21 on juli 28th, 2023
Zeven grote autofabrikanten hebben de oprichting aangekondigd van een nieuw bedrijf dat het opladen van elektrische voertuigen in de Verenigde Staten moet aanbieden. De betrokken partijen – General Motors, Stellantis, Hyundai Motor, Kia, Honda, BMW en Mercedes-Benz – willen met het initiatief een antwoord bieden op het marktleiderschap van Tesla en pogen te profiteren van de subsidies die door de regering van de Amerikaanse president Joe Biden ter beschikking gesteld.
De betrokken merken vertegenwoordigen ongeveer de helft van de totale Amerikaanse autoverkoop, maar hebben slechts een beperkt aandeel op de markt voor elektrische wagens, die door Tesla wordt gedomineerd. De opmerkelijke coalitie van concurrenten – die volgens sommige analisten mededingingsbezwaren zou kunnen oproepen – suggereerde dat de nieuwe joint venture dertigduizend opladers wil uitrollen in Noord-Amerika. Daarbij zou begonnen worden met installaties langs grote snelwegen en in steden.
Miljardenproject
De autofabrikanten specificeerden niet hoeveel ze individueel of collectief zouden investeren, maar lieten wel verstaan open te staan voor aanvullende investeringen of een deelname van andere bedrijven, ook van partijen buiten de autosector. Een naam voor de onderneming werd niet bekendgemaakt. “De investering zal door dit partnerschap veel lager liggen dan door het bouwen van individuele oplaadnetwerken”, stelde Akshay Singh, analist bij adviesbureau PwC Strategy. “De initiatiefnemers krijgen ook controle over de klantervaring en verzamelen gegevens.”
Er zijn in de Verenigde Staten momenteel meer dan 30.000 snellaadstations geïnstalleerd. De kostprijs varieert van minder dan 100.000 dollar tot meer dan 200.000 dollar voor de krachtigste versies. Waarnemers merken op dat het opzetten van de nieuwe onderneming meerdere miljarden dollars kan kosten. “We denken dat dit initiatief een belangrijke stap voorwaarts kan zijn voor de verdere doorbraak van de elektrische wagens”, stipte Karine Jean-Pierre, persvoorlichter van het Witte Huis aan. “Het project creëert nieuwe banen voor de installatie en het onderhoud van de infrastructuur.”
De Amerikaanse regering heeft zich tot doel gesteld om tegen eind dit decennium 500.000 laders te hebben geïnstalleerd. Dit betekent bijna een verviervoudiging van het huidige arsenaal. Tesla, dat vorig jaar meer dan 60 procent van de totale verkoop van elektrische voertuigen in de Verenigde Staten voor zijn rekening nam, heeft met bijna 18.000 Superchargers het grootste netwerk snelladers van het hele land. Tesla zei eerder dit jaar een deel van dat oplaadnetwerk te zullen openstellen voor elektrische wagens van rivalen, zodat het bedrijf in aanmerking zou komen voor een deel van de financiering van 7,5 miljard dollar aan federale subsidies die zijn voorzien.
Het leiderschap van Tesla in het uitbouwen van een netwerk van opladers heeft het bedrijf een belangrijke impact bezorgd bij het bepalen van de standaarden voor de sector. Dat heeft bij diverse rivalen tot grote bezorgdheid geleid. General Motors, Mercedes en een aantal andere constructeurs hebben een overeenkomst getekend om vanaf het midden van dit decennium gebruik te kunnen maken van de oplaadtechnologie die door Tesla werd ontwikkeld.
General Motors had eerder aangegeven door de toegang tot het netwerk van Tesla 400 miljoen dollar te kunnen besparen. “Het nieuwe initiatief maakt deel uit van de inspanningen van General Motors om de kosten te besparen”, aldus woordvoerders van de constructeur. “Het nieuwe project zal echter geen verandering brengen in de toezeggingen of samenwerkingen die General Motors eerder heeft gedaan.”
De andere autofabrikanten uit het nieuwe project – Stellantis, Hyundai, Kia Honda en BMW – hebben geen overeenkomst met de North American Charging Standard (NACS), die door Tesla is ontwikkeld, gesloten. Hun product is daarentegen afgesteld op het Combined Charging System (CCS). Het nieuwe laadbedrijf zal beide standaarden ondersteunen, maar zal de concurrentie met het netwerk van Tesla aangaan.
Concurrentie
Toplui van de deelnemende automerken betoogden dat het oplaadnetwerk net zo is opgebouwd als tankstations met toiletten, catering en winkels en daardoor een snellere uitrol van elektrische voertuigen zou ondersteunen. “Autoconstructeurs beschikken echter niet over de benodigde elektriciens of hebben geen ervaring met het werken met winkeliers”, waarschuwde Andres Pinter, topman van het installatiebedrijf Bullet EV Charging Solutions. “Het zal voor de autofabrikanten niet gemakkelijk zijn om de achterstand in te halen. Maar deze bedrijven beschikken over grote financiële reserves. Daarmee zouden ze deze activiteiten perfect kunnen uitbesteden.”
De nieuwe onderneming zou de concurrentie met de gevestigde oplaadbedrijven, waaronder Electrify America (Volkswagen) en EVGo, aangaan. Experts voegden eraan toe dat de nieuwe onderneming een soortgelijke structuur zou kunnen krijgen als Ionity, dat zes jaar in Europa werd opgericht en Volkswagen, Daimler, BMW, Ford en Hyundai als leden telt.
Er rijzen rond het nieuwe project wel een aantal vragen over de vrije concurrentie. “Bij joint-ventures is er altijd een bekommernis dat een legale samenwerking mogelijk tot illegale coördinatie, zoals prijsafspraken of het verdelen van markten, zou kunnen leiden”, stipte André Barlow, een antitrust-specialist bij het bureau Doyle Barlow & Mazard, aan. “Er zijn zeker een aantal risico’s. We hebben hier te maken met een samenwerking tussen zeven autofabrikanten. Het samenwerkingsverband zal dan ook wellicht door het Amerikaanse ministerie van Justitie onder de loep worden genomen.”
Meer over dit onderwerp:
- Nieuwe zonnebatterij kan tegelijkertijd licht absorberen en energie opslaan.
- Nieuw design moet batterijen elektrische wagens veiliger maken.
- Innovatie zonnepanelen belangrijk voor toekomst wereldwijde energiesysteem.
- Zink, ijzer en lucht pijlers van toekomstige opslag energie.
- Protonbatterij belooft goedkope en milieuvriendelijke opslag energie.