BMW versterkt zijn positie op markt voor elektrische wagens
Posted by managing21 on juli 12th, 2024
In de verschuiving naar elektrische auto’s heeft de Duitse constructeur BMW tijdens het tweede kwartaal van dit jaar zijn voorsprong op zijn grootste nationale rivalen verder uitgebouwd. De verkoop van elektrische wagens kende tijdens de voorbije drie maanden bij BMW immers een sterke groei, maar Mercedes-Benz en Audi bleken het moeilijker te hebben. Dat blijkt uit een rapport van analist Bloomberg.
Uit de cijfers blijkt dat bij BMW elektrische modellen – zoals de i4 en de iX1 – tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een verkoop van 107.933 exemplaren haalden. Dat vertegenwoordigde een stijging met 22 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Die groei is volgens BMW vooral te danken aan een aantrekkelijke productportefeuille, die een uitdagende markt compenseerde.
De resultaten stonden in schril contrast met de afzet van Mercedes-Benz Group, waar een daling met 25 procent tot 45.800 eenheden moest worden gemeld. Dat heeft volgens de constructeur te maken met de zwakkere vraag op de grote nationale markten en zware kortingen waarmee de verkoop van elektrische wagens rekening moet houden. Bij Audi werden tijdens het tweede kwartaal 41.000 elektrische voertuigen aan klanten afgeleverd. Dat betekende nagenoeg een status-quo tegenover dezelfde periode vorig jaar. Moederbedrijf VW Group betoogde dat de verkoop van volledig elektrische auto’s in Europa en de Verenigde Staten tijdens de eerste helft van dit jaar met 15 procent daalde. Daarentegen werd in China een sterkere vraag opgetekend. Daar steeg de verkoop van elektrische wagens met 45 procent.
Tegen algemene trend
BMW gaat met zijn stijgende verkoop in tegen de algemene trend die in Europa moet worden geregistreerd. Op de Europese markt is het aandeel van de elektrische wagens in de totale autoverkoop de voorbije maanden afgevlakt of gedaald. Na een aantal jaren van groei is de vraag naar elektrische voertuigen afgenomen nadat vele nationale regeringen de financiële stimulansen voor de aankoop van dit type wagens begonnen terug te schroeven of stop te zetten.
“BMW legt een grote nadruk op de verkoop van elektrische wagens”, merkt Bloomberg op. “De constructeur heeft verschillende nieuwe elektrische modellen geïntroduceerd. Daarbij boekt vooral de sedan i4 een aanzienlijk succes. Dat verkoop van dat model haalt hoge volumes. Recent werd ook nog de crossover iX2 op de markt gebracht.” Er wordt aan toegevoegd dat BMW met de stadsauto i3 eerder in de verschuiving naar een elektrische aandrijving stapte dan veel concurrenten. Hierdoor kon BMW onder meer een grotere ervaring opdoen met de batterijtechnologie. Dat liet de constructeur bovendien toe om de gemengde ontvangst van het model te verwerken.
Het aandeel van elektrische wagens in de totale verkoop ligt bij BMW dan ook hoger dan bij zijn grote Duitse concurrenten. Drie jaar geleden werd daarbij bij BMW slechts een aandeel van 4,1 procent gemeld, tegenover 4,6 procent bij Mercedes-Benz en 4,9 procent bij Audi. Het jaar daarop had BMW die situatie echter helemaal omgedraaid. Op dat ogenblik was het aandeel van de elektrische aandrijving in de totale verkoop al opgelopen tot 9 procent, tegenover 7,3 procent bij zowel Mercedes-Benz als Audi. Die trend zette zich ook vorig jaar verder door, waarbij BMW gewag kon maken van een aandeel van 14,7 procent, tegenover 11,8 procent bij Mercedes-Benz en 9,4 procent bij Audi.
Gedurende het eerste kwartaal van dit jaar werd bij de drie constructeurs een inkrimping opgemerkt. Bij BMW was er nog sprake van een aandeel van 13,9 procent, terwijl Mercedes-Benz en Audi terugviel tot respectievelijk 10,3 procent en 9 procent. Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar moest Mercedes-Benz een verdere inkrimping tot 9,2 procent melden. Audi kon tijdens diezelfde periode een herstel tot 9,4 procent melden, maar bij BMW werd een sterke stijging tot 17,4 procent genoteerd.
Meer over dit onderwerp:
- Ford geeft merk Capri nieuw leven als een elektrisch model
- Toyota Motor betaalde voorzitter Akio Toyoda vorig jaar 10 miljoen dollar
- Autoverkoop BMW tijdens eerste jaarhelft met 2,3 procent gestegen
- Mercedes-Benz boekt tijdens tweede kwartaal verkoop van 600.000 exemplaren
- Thomas Schäfer verlengt contract als topman Duitse automerk Volkswagen