managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

China wil voortouw nemen bij introductie zelfrijdende wagens

Posted by managing21 on juli 31st, 2024

China wil de introductie van zelfrijdende wagens stimuleren. Dat blijkt volgens een rapport van wetenschappers aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) onder meer uit nieuwe vergunningen die door de Chinese overheid zijn uitgevaardigd en waardoor autonome voertuigen op de openbare weg kunnen worden getest. Steden krijgen bovendien de toelating om intelligente wegeninfrastructuur te bouwen om zelfrijdende auto’s te ondersteunen. Daarnaast heeft China ook de technologie van Tesla voor volledig zelfrijdend vervoer goedgekeurd.

“Er vinden op het gebied van zelfrijdende wagens in China veel veranderingen plaats”, voert Zeyi Yang, auteur van het rapport en analist bij de MIT Technology Review, aan. “Al die evoluties wijzen in dezelfde richting. Er blijkt immers in het land immense honger om zelfrijdende auto’s binnenkort werkelijkheid te laten worden. De Chinese overheid, zowel op nationaal als lokaal niveau, vormt in dat proces een belangrijke kracht.”

Het Chinese bedrijf Pony.ai koestert grote ambities op de markt voor zelfrijdende wagens. – Foto: Pony.ai

Een duidelijk bewijs van de Chinese ambities op het gebied van autonome voertuigen is volgens Zeyi Yang de beslissing van de overheid om een goedkeuring te verlenen voor de introductie van de full self driving (fsd) technologie van Tesla. “De Amerikaanse constructeur sloot daarvoor een akkoord met het Chinese bedrijf Baidu om het Aziatische land in kaart te kunnen brengen”, betoogt de analist.

“Omdat ze niet over de fsd-technologie van Tesla konden beschikken, waren Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen al gestart met de ontwikkeling van eigen programma’s voor bestuurdersassistentie om de auto’s door te steden te helpen navigeren”, beklemtoont de analist. “Maar ze kijken nog steeds vaak naar Tesla voor betere garanties over de technologieën en strategieën die moeten worden gebruikt. De officiële introductie van het fsd-platform, dat naar verluidt later dit jaar in China zal worden uitgerold, zal ongetwijfeld een nieuwe ronde van concurrentie op de automarkt van het land brengen.”

“Daarop verdeelde de Chinese overheid ook de vergunningen waarmee bedrijven zelfrijdende auto’s mogen testen en experimenteren”, vervolgt Zeyi Yang zijn betoog. “Begin juni kende het Chinese ministerie van industrie en informatietechnologie negen licenties toe voor het testen van een geavanceerdere versie van autonome rijtechnologieën op de openbare weg.”

Twintig steden

De bedrijven die de vergunningen kregen, zijn onder meer vooraanstaande fabrikanten van elektrische voertuigen zoals Byd en Nio, maar om de technologie te testen moest er ook worden samengewerkt met ondernemingen die diensten zoals taxiritten, vrachtwagens of openbare bussen verkopen. “De Chinese overheid lijkt daarmee de intentie te hebben om autonome voertuigen in realistische omstandigheden te testen, zodat zou kunnen worden onderzocht welke prestaties de technologie kan laten blijken”, benadrukt Zeyi Yang nog.

Begin juli publiceerde de Chinese overheid een lijst van twintig steden die de bouw van intelligente, geconnecteerde wegen zullen testen. “Bedoeling is om de wegen te voorzien van verschillende soorten sensoren, camera’s en datatransmitters, waardoor de infrastructuur met zelfrijdende voertuigen kan communiceren en de auto’s kan helpen betere beslissingen te nemen”, werpt Zeyi Yang op. 

Een aantal steden is inmiddels al met de installatie van de technologie van start gegaan. Wuhan heeft onlangs 17 miljard yuan (2,3 miljard dollar) begroot voor een infrastructuurproject dat de bouw van 15.000 intelligente parkeerplaatsen, de transformatie van drie mijl aan wegen en de bouw van een industrieterrein voor de productie van chips voor autonome voertuigen omvat.

Voor China vertegenwoordigen zelfrijdende auto’s een mogelijke manier om nieuwe voordelen in de autoproductie en artificiële intelligentie te combineren en in een innoverende sector het voortouw te nemen. “Hoewel sommige buitenlandse bedrijven zoals Tesla aan de campagne deelnemen, reageren veel Chinese ondernemingen op de oproep van de overheid, waarbij een gedrevenheid blijkt om de eigen technologische bekwaamheid te tonen”, voert Zeyi Yang aan.

“De conclusie is duidelijk”, betoogt de analist. “De Chinese overheid is bereid haar steun te geven aan de industrie van zelfrijdende voertuigen en wil daarin graag de overhand krijgen, terwijl andere landen een voorzichtiger aanpak hanteren. De industrie stelt zich verdeeld op over de ideale scenario’s om volledig zelfrijdende auto’s te realiseren. Daarom worden er zoveel verschillende experimenten opgezet. Het is echter veelzeggend dat alle toepassingen regelgevende en beleidsmatige ondersteuning krijgen. Het is mogelijk dat het hele proces door een incident, zoals het ongeval met een wagen van Waymo in de Verenigde Staten vorig jaar, dat hele proces plots kan veranderen, maar momenteel voelt het aan alsof China zijn wegennet opent om meer plaats te maken voor zelfrijdende auto’s en het land zich voorbereidt om de industrie te leiden.”

Meer over dit onderwerp: