Auto’s van Ford kunnen snelheidsduivels aan de politie melden
Posted by managing21 on augustus 1st, 2024
Auto’s van Ford kunnen in de toekomst mogelijk snelheidsovertredingen van andere weggebruikers aan de politie melden. Dat zou blijken uit een octrooi-aanvraag die Ford bij het United States Patent and Trademark Office (USPTO) recent heeft ingediend. De Ford-auto zou daarbij zijn camerasysteem gebruiken om snelheidsovertredingen van andere chauffeurs op foto vast te leggen. Het fotomateriaal zou daarbij, met inbegrip van data over de lokalisering van het voertuig dat de inbreuk had gepleegd, rechtstreeks naar de politie worden verstuurd.
In de aanvraag meldt Ford dat zijn auto’s zouden kunnen worden gebruikt om de snelheid van andere weggebruikers te controleren. De auto’s van Ford zou automatisch kunnen detecteren of een ander voertuig harder rijdt dan de toegestane maximumsnelheid, waarna van een camera gebruik zou worden gemaakt om foto’s van de snelheidsovertreder te maken. Daarbij zou ook beroep kunnen worden gedaan op de radar en lidar aan boord van het voertuig. Vervolgens zou de auto’s van Ford een rapport, met de gegevens over de opgetekende snelheden en bijhorende foto’s als bewijsmateriaal voor de vastgestelde inbreuk, naar een politiedienst worden verstuurd.
Bovendien zouden ook, aan de hand van satellietnavigatie, gegevens over de locatie van de overtreder kunnen worden doorgestuurd. Op die manier zouden de taken van de politie gemakkelijker worden gemaakt. Ford zou de technologie bovendien kunnen installeren in zelfrijdende wagens, die op de baan zouden kunnen worden gestuurd om snelheidsovertredingen te registreren. Ford maakte trouwens eerder al gewag van een patentaanvraag voor een technologie die het mogelijk zou maken om de snelheid van de wagens tijdens de nacht automatisch te beperken.
Voor de registratie van de snelheidsovertredingen zou Ford verschillende mogelijkheden creëren. De auto zou immers langs de weg zijn kunnen worden gestationeerd, maar zou ook met het verkeer kunnen meerijden. “De wagens zouden ook in groep kunnen worden ingezet”, wordt er opgemerkt. “Hierbij zouden meerdere wagens zich in de buurt van de overtreder ophouden. Dat kan nuttig zijn, want wanneer men een foto van de chauffeur wil kunnen nemen, is het wellicht handig om foto’s uit verschillende hoeken te kunnen nemen.
Police Interceptor
Critici stellen echter de vraag in hoeverre deze rapporten ook in de praktijk een impact zouden kunnen hebben. “Er heerst grote twijfel of de politiediensten inbreuken tegen snelheidsbeperkingen zouden kunnen vervolgen wanneer die niet rechtstreeks door beëdigde agenten zouden zijn geregistreerd”, voeren zij aan.
Daarbij wordt erop gewezen dat er ook al snelheidscamera’s langsheen de wegen worden gebruikt om inbreuken vast te stellen. Zij kunnen echter alleen maar een boete aan een nummerplaat koppelen. Deze technologieën zijn immers niet in staat om de daadwerkelijke chauffeur te identificeren. Bovendien moet men zich de vraag stellen hoe de chauffeurs van Ford zich zullen voelen wanneer ze tot het besef komen dat ze worden ingeschakeld om andere autobestuurders op fouten te betrappen en te bestraffen.
In een verklaring verduidelijkt Ford dat de verkeerspolitie bij de vaststelling van snelheidsovertredingen vaak met verschillende uitdagingen wordt geconfronteerd. “Onder meer is er de noodzaak om snel en accuraat een snel rijdend voertuig te identificeren en daarop actie te ondernemen”, betoogt de Amerikaanse autobouwer. “Het is wenselijk om systemen en methoden aan te bieden die de verkeerspolitie of andere ordehandhavers bij het uitvoeren van dergelijke taken assistentie kunnen verlenen.”
Ford benadrukte verder dat in de patentaanvraag expliciet staat vermeld dat de technologie specifiek is bedoeld om in voertuigen voor de wetshandhaving, zoals de Ford Police Interceptor, te worden ingebouwd. “Het is een systeem dat een mogelijkheid automatiseert die de wetshandhaving momenteel al in gebruik heeft”, wordt er opgemerkt. “Nieuw is alleen dat daarbij nu gebruik zou worden gemaakt van technologie die vast in het voertuig is ingebouwd en van sensoren waarmee de auto is uitgerust.”
Ford voegt eraan toe dat het niet de bedoeling is om de gegevens van het rijgedrag van voertuigen van klanten met wetshandhavers te delen. Er wordt anderzijds opgemerkt dat Ford vaak patenten aanvraagt voor de ondersteuning van nieuwe technologieën en de bescherming van nieuwe ideeën, maar niet noodzakelijkerwijs al deze uitvindingen in nieuwe productieplannen zal vertalen.
Meer over dit onderwerp:
- VW Group rekent op groei jaarwinst met 5 procent
- Verkoop BMW loopt tijdens eerste jaarhelft 34 procent op
- Nieuwe Audi A6 e-tron krijgt bereik van 756 kilometer
- Winst Ferrari loopt tijdens tweede kwartaal 14 procent op
- Nissan, Honda en Mitsubishi werken samen rond onderzoek