Niet alle nieuwe technologieën vallen bij autokopers in de smaak
Posted by managing21 on september 21st, 2024
Autokopers reageren verdeeld op nieuwe technologieën die werden ingebouwd in wagens die dit jaar voor de eerste keer op de markt werden gebracht. Dat blijkt uit een rapport van consulent JD Power, gebaseerd op een enquête bij nagenoeg 82.000 kopers van wagens die dit jaar op de markt werden gebracht.
Autobezitters waarderen nieuwe technologieën in hun voertuigen, maar vinden sommige functies ook onnodig of frustrerend om te gebruiken. Functies zoals een intelligente klimaatregeling worden door veel klanten gewaardeerd, maar bij toepassingen zoals gezichtsherkenning en gebarenbediening is het enthousiasme veel beperkter. “Opgemerkt wordt dat deze technologieën proberen een oplossing te bieden voor een probleem waarvan de eigenaars zich zelfs helemaal niet bewust waren”, stippen de onderzoekers aan.
“Analisten verzamelen steeds vaker klachten van autobezitters over de technologie in hun voertuigen”, benadrukt JD Power nog. “Die resultaten kunnen autofabrikanten helpen hun geavanceerde technologische strategieën te evalueren. Daarbij kan ook achterhaald worden welke functies het meest efficiënt zijn om de rijervaring te verbeteren.”
“Onder meer geavanceerde rijhulpsystemen zoals waarschuwingen voor een dreigende aanrijding of adaptieve cruisecontrol zijn bedoeld om door het gebruik van sensoren en camera’s de veiligheid van voertuigen te vergroten”, wordt er aangevoerd. “Vele autobestuurders vinden deze systemen echter overbodig. Vooral actieve rijhulpsystemen behoren tot de functies die op het gebied van bruikbaarheid in de percepties van de chauffeurs de laagste scores krijgen. Vele eigenaars vinden dat ze de betrokken taken ook zonder technologische ondersteuning perfect kunnen uitvoeren.
“Andere geavanceerde technologieën voor rijhulpsystemen, zoals toepassingen om visuele blinde vlekken aan te pakken, kunnen daarentegen wel op een grotere waardering rekenen”, werpen de onderzoekers op. “Het betreft hier immers vaak een technologie die een specifiek probleem kan helpen oplossen.”
Genesis
“Een sterke strategie rond geavanceerde technologieën is voor alle voertuigfabrikanten cruciaal”, geven de onderzoekers aan. “Veel innovatieve technologieën beantwoorden ook aan de behoeften van de klanten. “Tegelijkertijd maakt het onderzoek duidelijk dat de chauffeurs in sommige technologieën weinig nut zien of de toepassingen zelfs vervelend vinden.”
“In hun race om meer technologie aan voertuigen toe te voegen, lopen de autofabrikanten echter ook het risico op de introductie van functies die door de chauffeurs op een negatieve reactie worden onthaald. Onder meer bleek dat veel chauffeurs beeldschermen voor de passagiers onnodig vinden. Daarbij valt vaak de opmerking dat er zelden passagiers vooraan in de wagen meerijden, terwijl dikwijls ook wordt geopperd dat de interfaces moeilijk te bedienen zijn. Toch nemen verschillende autofabrikanten dergelijke functies in het ontwerp van hun nieuwe modellen op.”
Verder wordt gewezen naar een mogelijke verschuiving in het klantenbestand. “Technologische innovaties wekten immers vaak de interesse van early adopters, die over deze toepassingen onder meer bij Tesla een groot enthousiasme tentoonspreiden”, beklemtonen de onderzoekers. “Inmiddels worden echter ook steeds meer auto’s voor het bredere publiek met dergelijke technologische innovaties uitgerust. Deze nieuwe klanten hebben mogelijk minder geduld met bepaalde problematische technologieën die de vroege fans hadden vergoelijkt.”
De resultaten van de studie stellen volgens JD Power de autofabrikanten in staat om zich toe te spitsen op de ontwikkeling van technologieën die de meeste aandacht verdienen en die de constructeurs tegelijkertijd helpen de stijgende kosten voor nieuwe voertuigen te verlichten. Uit het rapport blijkt verder nog dat de Zuid-Koreaanse autofabrikant Genesis bij de luxemerken de sterkste prestaties op het gebied van innovatie laat optekenen. De Aziatische constructeur, onderdeel van de Hyundai Motor Company, gaat in de rangschikking Lexus en BMW vooraf. Op de massamarkt eist Hyundai de eerste positie op. Kia en GMC vervolledigen in die categorie de top drie.
Meer over dit onderwerp:
- Uwe Schwartz wordt bij Volkswagen topman fabriek Wolfsburg
- Duitse regering wil Volkswagen helpen fabriekssluitingen te vermijden
- Amerikaanse regering biedt batterijfabrikanten 3 miljard dollar steun aan
- Fabriek Audi in Brussel wordt mogelijk verkocht aan Chinese autobouwer Nio
- Carlos Tavares: Stellantis wil sluiting fabrieken vermijden