managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Reclamesector boekt jaarlijkse omzet van meer dan 1 biljoen dollar

Posted by managing21 on december 9th, 2024

De wereldwijde reclamesector zal dit jaar voor de eerste keer in de geschiedenis meer dan 1 biljoen dollar inkomsten genereren. Dat de industrie inmiddels door technologiebedrijven wordt gedomineerd, wordt aangetoond door het feit dat Google, Meta, ByteDance, Amazon en Alibaba dit jaar meer dan de helft van de totale inkomsten van de sector voor hun rekening zullen nemen. Dat blijkt uit een rapport van het mediaconcern GroupM.

GroupM schat dat de wereldwijde inkomsten van de reclamesector in 2024 met 9,5 procent zullen stijgen. Daarmee ligt de omzet van sector hoger dan halverwege dit jaar werd ingeschat, ondanks de moeilijke economische omstandigheden in grotere, ontwikkelde markten zoals de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

De wereldwijde reclamebestedingen zijn dit jaar met 9,5 procent gestegen. – Foto: Pixabay/Sharon Ang

In het rapport wordt opgemerkt dat de markt in 2025 met nog eens 7,7 procent zal groeien. Daarbij wordt opgemerkt dat het grootste deel van de groei rechtstreeks ten goede zal komen aan de grootste verkopers van digitale advertenties in de Amerikaanse technologiesector, in plaats van aanbieders van marketingdiensten zoals reclamebureaus.

In het rapport merkte GroupM op dat het onwaarschijnlijk is dat er de volgende jaren verder zal gerekend kunnen worden op extreem lage rentetarieven, die de groei van reclamegroei hebben ondersteund. Maar dit zal volgens GroupM ruimschoots gecompenseerd worden door een verdere toepassing van artificiële intelligentie en automatisering, die volgens het rapport een verdere innovatie zullen stimuleren.

De studie wijst erop dat digitale advertenties volgend jaar naar verwachting een aandeel van 73 procent in de totale inkomsten van de sector zullen hebben. Digitale advertenties kenden dit jaar een groei met 12,4 procent. Voor volgend jaar wordt een verdere toename met 10 procent vooropgesteld. Wanneer echter ook streaming en digitale kranten en tijdschriften worden meegerekend, komt GroupM op een marktaandeel van 82 procent.

Traditionele reclamekanalen zoals televisie, gedrukte media en radio lijden onder de dominantie van digitale opties. Wereldwijd zal de totale omzet uit gedrukte advertenties in 2024 met 4,5 procent dalen en in 2025 met nog eens 3 procent verder achteruitgaan. De omzet in de audiosector zou volgend jaar een status-quo laten optekenen. Er wordt aan toegevoegd dat televisie, zowel lineair als streaming, op een samengestelde basis de volgende vijf jaar met slechts 2,4 procent zal groeien.

Uitdagingen

De Verenigde Staten blijven de grootste advertentiemarkt van de wereld en zouden volgend jaar een omzet van ongeveer 379 miljard dollar laten optekenen, ondanks de hogere kredietkosten en een voorzichtiger aan bij sommige retailers, waaronder elektronica-verkopers en doe-het-zelfzaken. 

Het rapport waarschuwde dat invoerheffingen en een sterkere dollar na de verkiezing van Donald Trump een impact op de markt zouden kunnen hebben. “Beide ontwikkelingen zullen waarschijnlijk een verdere uitdaging vormen voor adverteerders van consumentengoederen en luxeproducten, die met een periode van een meer gedempte consumptie rekening moeten houden.”

In China zal de totale omzet uit advertenties naar verwachting in 2024 met 13,5 procent stijgen tot 204,5 miljard dollar. In het Verenigd Koninkrijk, met een omzet van 53,2 miljard dollar dit jaar de grootste advertentiemarkt van Europa, wordt de groei dit jaar geschat op 8,3 procent. Het rapport wees op initiatieven in China die gericht zijn op de bevordering van het consumentenvertrouwen en de bestedingen. “Indien deze initiatieven succesvol blijken, kan een gunstige impact worden verwacht op de reclamebestedingen”, wordt er opgemerkt. “Lokale en multinationale adverteerders zullen dan immers proberen te profiteren van de opgebouwde vraag.”

GroupM wijst er wel op in zijn rapport geen rekening te hebben gehouden met de politieke advertenties in de Verenigde Staten. Die sector heeft immers een vertekende werking op de jaarlijkse statistieken. Er wordt echter opgemerkt dat de Amerikaanse politieke reclame dit jaar aan een totale waarde kwam van 15,1 miljard dollar. Dat betekende bijna een derde meer dan de omzet die bij de vorige presidentsverkiezingen in 2020 werd gehaald.

Meer over dit onderwerp: