Relatie tussen Musk en Trump mogelijk goed voor alle autofabrikanten?
Posted by managing21 on januari 9th, 2025
De hechte vriendschap van Donald Trump, de volgende president van de Verenigde Staten, met ondernemer Elon Musk, topman van Tesla, zal wellicht op alle autobouwers een positieve impact hebben. Dat heeft José Munoz, chief executive van de Zuid-Koreaanse autoconstructeur Hyundai Motor, in een gesprek met het persbureau Bloomberg gemeld. Munoz stelde daarbij zich ook weinig zorgen te maken over het feit dat Donald Trump de belastingvoordelen voor elektrische voertuigen zou kunnen intrekken.
Elon Musk zou onder het nieuwe presidentschap van Donald Trump een grote impact op de automobielsector en de bredere economie kunnen krijgen. Maar José Munoz zegt die evolutie niet echt als een zorg te bestempelen. “Het zou voor de sector zelfs positief moeten zijn om een vertegenwoordiger te hebben die heel dicht bij de Amerikaanse industrie en de wereld van elektrische voertuigen staat. Ik denk dat het bovendien in zijn eigen belang is en waarschijnlijk ook in het belang van het land om investeringen en groei te stimuleren en ook om ervoor te zorgen dat de sector in eigen land concurrerend kan blijven.”
Musk is een belangrijk lid geworden van de binnenste kring rond Donald Trump. Hij werd door Trump aangesteld om samen met ondernemer Vivek Ramaswamy leiding geven aan het nieuwe Amerikaanse ministerie van overheidsefficiëntie. Dat departement krijgt van Trump de opdracht om een slankere, efficiëntere overheid te realiseren.
Een van de eerste doelstellingen van Donald Trump als nieuwe president van de Verenigde Staten zou de afschaffing worden van de 7.500 dollar fiscale voordelen op de aanschaf van elektrische wagens. Dat belastingvoordeel vormde een onderdeel van de Inflation Reduction Act die door regerend Amerikaans president Joe Biden was ingevoerd. Trump heeft aangekondigd op de eerste dag van zijn presidentschap het beleid van Joe Biden op het gebied van elektrische voertuigen terug te zullen draaien. Musk heeft in het verleden de afschaffing van de subsidies gesteund, in de overtuiging dat de maatregel Tesla op de lange termijn zal helpen en zijn rivalen zal schaden.
Hyundai heeft onlangs in de buurt van Savannah in de Amerikaanse staat Georgia een nieuwe fabriek geopend. De Zuid-Koreaanse autobouwer investeerde in de site een bedrag van 5,5 miljard dollar. De fabriek moet voor de productie van de elektrische Ioniq 5 van Hyundai zorgen. De Zuid-Koreaanse constructeur wil bovendien tegen eind dit decennium wereldwijd 90 miljard dollar investeren om 21 nieuwe elektrische modellen en 14 hybride types op de markt te brengen. Die inspanning moet de jaarlijkse verkoop van Hyundai tot 5,55 miljoen exemplaren opvoeren.
Munoz wijst er daarbij op dat de strategie van het bedrijf niet door fiscale prikkels wordt gedreven. “De beslissing om de fabriek in Savannah te bouwen, werd genomen tijdens het eerste presidentschap van Donald Trump”, benadrukte hij. “De toekomst van de incentives die door Joe Biden zijn gegeven, zullen de strategie van Hyundai niet veranderen. We hebben niet in de Verenigde Staten geïnvesteerd vanwege de Inflation Reduction Act of andere prikkels. Hyundai is er nu beter aan toe dan vier of vijf jaar geleden, simpelweg omdat de investering ons veel meer flexibiliteit geeft.”
Amazon
“De Verenigde Staten is voor Hyundai de belangrijkste markt van de wereld”, verduidelijkte Munoz nog. “De lokalisatie van de productie op de Amerikaanse markt is een van de eenvoudigste en beste oplossingen om met beleidswijzigingen om te gaan.”
Hyundai liet het voorbije jaar in de Verenigde Staten een recordverkoop optekenen. Tegenover het jaar voordien kon een vooruitgang met 4 procent worden gemeld. Hybrides en elektrische modellen namen daarbij een groot deel van de groei voor hun rekening.”
Om jongere bestuurders aan te trekken en de verkoop van elektrische voertuigen te verhogen, verkoopt Hyundai nu wagens op de automarktplaats van Amazon. Tot nu toe konden kopers op Amazon tussen modellen van meerdere autofabrikanten kiezen, maar het was niet mogelijk om de verkoop op het online platform daadwerkelijk af te ronden. In plaats daarvan moesten de consumenten verbinding maken met een dealer om de transactie te voltooien.
“Door deze nieuwe aanpak zal de aankoop van een auto nog slechts vijftien minuten in beslag nemen”, merkte Munoz nog op. “Deze benadering vertegenwoordigt de toekomst van de autoverkoop.” Hyundai hoopt dat de inkomsten uit online platforms tegen het einde van dit decennium tot 30 procent van de totale Amerikaanse verkoop zullen uitmaken.
Munoz merkte verder nog op dat Hyundai met zijn lokale partner Baic Motor plannen heeft om 1,1 miljard dollar in hun Chinese activiteiten te investeren. “China, de grootste automarkt van de wereld, biedt autoconstructeur bovendien een heel goede manier om hun prestaties te verbeteren. De lokale Chinese autofabrikanten doen het immers beter dan al hun concurrenten.”
Meer over dit onderwerp:
- Importheffingen Trump kunnen Amerikaanse markt goedkopere auto’s schaden
- Invoerheffingen Trump mogelijke existentiële bedreiging Canadese automobielindustrie
- Importheffingen op Chinese auto’s zal Europese Unie weinig helpen
- Hyundai investeert 16,7 miljard dollar in ontwikkeling elektrische wagens
- Innovatie moet stijgende kosten Hyundai kunnen opvangen