Ferrari stelt in herfst eerste elektrisch model voor
Posted by managing21 on april 19th, 2025
Ferrari zal in de tweede week van oktober dit jaar zijn eerste elektrische wagen voorstellen. Dat heeft John Elkann, voorzitter van de Italiaanse autobouwer, tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering van Ferrari gezegd. Maar de constructeur benadrukte tegelijkertijd dat bij Ferrari ook in de toekomst nog altijd wagens met verbrandingsmotoren en hybride modellen zullen worden gebouwd.
“Ferrari werkt al decennia aan elektrificatie”, benadrukte Elkann. “Dat begon in de Formula Eén, maar is vervolgens van onze racewagens naar onze sportwagens overgeheveld.” Ferrari begon in 2019 met de verkoop van hybride modellen, maar zal weldra voor de eerste keer een volledig elektrisch model aan zijn portfolio kunnen toevoegen. Elkann voegde er aan toe dat de Italiaanse constructeur bijzonder enthousiast is over de onthulling van de Ferrari Elettrica.
In 2014 werden voor de eerste keer hybride aandrijflijnen in de Formule Eén geïntroduceerd. Het Kinetic Energy Recovery System (Kers), dat aangewend wordt om kinetische energie uit voertuigen terug te winnen tijdens het remmen, wordt al sinds 2009 gebruikt.
Elkann zei dat Ferrari toegewijd is aan een volledige controle over de belangrijkste onderdelen van zijn sportwagens. Hij wees erop dat het bedrijf zich heeft geëngageerd om de innovatie, ook met elektrische wagens, in eigen huis te houden. Hij zei dat de fabriek die Ferrari in juni in zijn thuisstad Maranello opende, het zogenaamde e-gebouw, het bedrijf meer flexibiliteit zou bieden bij de productie om toekomstige modellen te ontwikkelen. “Nu kunnen we ook stellen dat al onze belangrijkste elektrische componenten in Maranello worden ontwikkeld en met de hand vervaardigd”, benadrukte Elkann.
Investeringen
Om zich voor te bereiden op de bouw van zijn eerste elektrische auto, heeft Ferrari zijn investeringen in elektrificatie opgevoerd. In april 2024 opende de Italiaanse constructeur zijn nieuwe onderzoekscentrum E-Cells Lab, samen met de Universiteit van Bologna en het bedrijf NXP Semiconductors. Het E-Cells Lab is opgericht om de kennis van Ferrari over materialen en de chemische en fysische eigenschappen van lithiumcellen te vergroten. De constructeur werpt op het voorbije jaar tweehonderd patenten rond batterij-technologie te hebben aangevraagd.
Benedetto Vigna, chief executive van Ferrari, bevestigde dat de autobouwer zowel auto met benzinemotoren, hybride wagens en volledig elektrische voertuigen zou blijven produceren. “We hanteren een strategie om in de drie aandrijflijnen te blijven investeren”, beklemtoonde Vigna. “Onze klanten moeten immers een maximale keuzevrijheid genieten.
Hybrides vertegenwoordigen bij Ferrari vorig jaar 51 procent van de totale autoverkoop. De Italiaanse constructeur heeft al aangegeven dat tegen het eind van dit decennium 40 procent van zijn modellen elektrisch zal worden aangedreven.
De Ferrari Elettrica is een van de zes nieuwe modellen die het Italiaanse bedrijf dit jaar op de markt wil introduceren. Naar verwachting zal de wagen minstens 490.000 euro kosten.
Meer over dit onderwerp:
- Tesla start met verkoop in Saoedi-Arabië
- Stellantis behoudt engagement voor dochtermerk Maserati
- Investeringen Geely en Byd in Latijns-Amerika opgeschort
- Lucid neemt activa van Nikola in Arizona over
- Invoerheffingen Trump kan Amerikaanse autobouwers 108 miljard dollar kosten
- Vrachtwagenbouwer Scania neemt activa van failliete Northvolt over
- Tesla lanceert nieuwe variant Cybertruck in Verenigde Staten
- Europese Unie en China kijken naar minimumprijzen elektrische wagens
- Kwartaalverkopen BMW lijden onder zwakte op Chinese markt
- Michelin verwacht lagere verkopen door volatiele marktomstandigheden