Westerse autofabrikanten plannen comeback in China met lokale knowhow
Posted by managing21 on april 22nd, 2025
Westerse autofabrikanten hebben een opmerkelijke strategie uitgewerkt om in China de strijd met binnenlandse rivalen aan te gaan. Dat blijkt uit de modellen die de westerse constructeurs voor de Shanghai International Automobile Exhibition hebben geselecteerd. Daarbij wordt nieuwe software gelanceerd in voertuigen die met lokale partners worden geproduceerd.
De westerse autofabrikanten doen grote inspanningen om in China, de grootste automarkt van de wereld, een comeback te maken. “De Shanghai Autoshow wordt daarbij voor de herziene strategieën van de westerse constructeurs een eerste echte test”, geeft Gloria Li, expert in de Chinese automarkt voor de Britse zakenkrant Financial Times, aan. “Volkswagen, Toyota en andere fabrikanten hebben er daarbij voor gekozen om modellen voor de Chinese markt ook in China zelf te ontwikkelen. Daarmee willen de westerse constructeurs consumenten die zijn overgestapt op goedkopere en technologisch geavanceerde elektrische voertuigen van Chinese merken, terugwinnen.”
De Duitse autobouwer Mercedes-Benz zal later dit jaar zijn elektrisch model CLA in China lanceren. Dat voertuig heeft als centraal brein een besturingssysteem dat met het lokale researchteam is ontwikkeld. De auto zal volgens de autobouwer een verbeterde actieradius, snellere laadtijden en geavanceerdere autonome mogelijkheden hebben. “We hebben op dit moment veel vertrouwen in onze technologie en intelligentie”, benadrukte Magnus Östberg, directeur software bij Mercedes-Benz. “Het wordt een strijd om de cijfers, waarbij de grootste actieradius aan het langste eind kan trekken. Maar we zullen met de CLA vooraan ??in die concurrentiestrijd staan.”
Bij concurrent BMW wordt de lancering van de elektrische Neue Klasse aangekondigd. Die wagen wordt vanaf volgend jaar in China geproduceerd met medewerking van zijn lokale researchafdeling en designteam, waarbij de Duitse autobouwer ook een samenwerking heeft met zijn technologiepartners Alibaba en Huawei.
“Het is tijd om te kijken of de buitenlandse autofabrikanten goede elektrische auto’s hebben gemaakt”, beklemtoonde ook Li Yanwei, een expert van de China Automobile Dealers Association. Buitenlandse constructeurs hadden tijdens de eerste twee maanden van dit jaar in de Chinese autoverkoop een aandeel van 31 procent. Dat is minder dan de helft van het aandeel van 64 procent dat de buitenlandse merken in 2020 op de Chinese automarkt hadden. Volgens het adviesbureau Automobility uit Shanghai heeft Volkswagen zijn lang aangehouden titel als bestverkochte merk op de Chinese merk inmiddels al aan Geely en Byd moeten afstaan.
Elektrische voertuigen en plugin hybrides vertegenwoordigen 45 procent van de Chinese verkoop van nieuwe auto’s. “Sommige westerse autofabrikanten hebben toegegeven dat het onwaarschijnlijk is dat ze hun dominantie in China ooit zullen herwinnen, maar toch willen de autofabrikanten hun positie graag herbouwen, vooral nu de escalerende economische oorlog tussen China en de Verenigde Staten de industrie verder onder druk zet”, werpt Gloria Li op.
Om die doelstelling te bereiken, hebben vele westerse constructeurs gegrepen naar partnerschappen met Chinese bedrijven om de lokale technologische kennis te kunnen benutten en sneller te kunnen reageren op Chinese consumenten. “Dat is een echo van de strategie die de Chinese bedrijven in de jaren tachtig van de voorbije eeuw hanteerden om van hun westerse rivalen te leren”, stipt Li nog aan.
Audi presenteert daarbij tijdens de Shanghai Autoshow het eerste productiemodel van zijn nieuwe, uitsluitend in China verkrijgbare submerk, zonder het iconische logo met de vier ringen. Het model maakt gebruik van een voertuigplatform dat Audi samen met zijn Chinese partner Saic heeft ontwikkeld en dat gericht is op jongere lokale consumenten. Het bedrijf zal op de Shanghai Autoshow ook nog achttien andere modellen presenteren. “Vorig jaar hebben we belangrijke stappen gezet om ons toekomstig succes in China veilig te stellen”, beklemtoonde Gernot Döllner, chief executive van Audi. “Nu tonen we dat Audi in China presteert.”
Andere benadering
Paul Gong, analist bij UBS, wees erop dat de internationale autofabrikanten joint ventures met hun Chinese partners vroeger gebruikten als verkoopkanalen voor hun modellen. “Maar nu zijn er steeds meer constructies waarbij de Chinese autofabrikanten een modelontwerp aanleveren”, beklemtoonde hij.
Een voorbeeld hiervan is de Mazda EZ-6, een elektrische sedan gebouwd op de zelfontwikkelde aandrijflijn-architectuur van partner Changan. Dat geldt ook voor de Toyota bZ3X, een elektrische sportieve terreinwagen van 15.000 dollar die is ontwikkeld met behulp van het elektrische platform van het Chinese staatsbedrijf GAC Motor. Het voertuig deelt ook meer dan 40 procent van zijn componenten met de Aion V van GAC Motor.
Toyota en vooral zijn luxemerk Lexus hebben de moeilijke marktomstandigheden beter doorstaan. De Japanse constructeur verkocht vorig jaar in China 1,8 miljoen wagens. Dat betekent slechts een daling van 8 procent ten opzichte van de piekverkoop die in 2021 werd gerealiseerd. Toch maakt ook Toyota de overstap naar een nieuwe strategie voor de Chinese markt. De Japanse constructeur geeft immers veel meer macht aan de Chinese regionale technologische leiding, vergroot de lokale bronnen voor onderzoek en ontwikkeling en leunt meer op de joint venture-partners FAW Group en GAC Motor.
“In plaats van dat Japanners auto’s voor de Chinese chauffeurs maken, zullen het juist meer Chinezen zijn die wagens voor Chinese klanten produceren”, had Yoichi Miyazaki, financieel directeur van Toyota, al gezegd. “We willen een stap verder gaan in die richting. Binnen twee tot drie jaar kunnen we deze auto’s aan het publiek tonen.”
Voor het dochtermerk Lexus wil Toyota in China echter een sterke controle blijven behouden. In februari kondigde de Japanse constructeur aan om voor Lexus in Shanghai een fabriek voor de constructie van batterijen en elektrische auto’s te zullen bouwen. Dit zal in China pas de derde autofabriek zijn die volledig in handen is van een buitenlandse autofabrikant.
Meer over dit onderwerp:
- Tesla stelt lancering goedkoop model in Verenigde Staten uit
- Ford onderbreekt uitvoer van voertuigen naar China
- Volvo schrapt achthonderd banen in Amerikaanse fabrieken
- CATL lanceert nieuwe batterij met superieure reikwijdte
- Hyundai onderbreekt productie elektrische wagens in Zuid-Korea
- Volkswagen presenteert zelfrijdende technologie voor Chinese markt
- Toyota zal nieuwe RAV4 mogelijk in de Verenigde Staten produceren
- Chinese autoreclame mag niet over autonome voertuigen spreken
- Topman Hertz opgetogen over instap van Bill Ackman
- Saudi Aramco tekent ontwikkelingscontract met Byd