managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Kunstmarkt helpt beleggers aan volatiele aandelen te ontsnappen

Posted by managing21 on mei 12th, 2025

Verzamelaars bestempelen kunst als een veilige haven in een onzekere wereld. Dat heeft Bonnie Brennan, chief executive van het internationale veilinghuis Christie’s, gezegd in een interview met Inside Wealth. Brennan belooft dan ook van een herstel van de kunstverkoop. Dit zou een welkome ommekeer zijn voor een wereldwijde kunstmarkt die al twee jaar verval vertoont.

Christie’s, Sotheby’s en Phillips bieden momenteel samen 295 kunstwerken aan op veilingen met een geschatte waarde van minstens 952 miljoen dollar. Dit zou een stijging met 2 procent betekenen ten opzichte van de totale opbrengsten die veilingen tijdens de lente van vorig jaar werden opgetekend. Handelaren en kunstadviseurs zeggen dat het uiteindelijke bedrag waarschijnlijk boven de 1,1 miljard dollar zal uitkomen.

Ondanks sterke aandelenmarkten de voorbije twee jaar hebben hogere rentetarieven en inflatieangst de prijzen en verkopen van kunst onder druk gezet. De veilinghuizen en handelaren wijten dit aan het aanbod. “Er zijn simpelweg geen grote veilingen – zoals de collecties van Paul Allen of Macklowe van voorgaande jaren – geweest om bieders te trekken”, werpen experts op. “Verkopers houden bovendien hun topstukken vast totdat de prijzen weer aantrekken.”

Anderen zeggen dat de economische zwakte in China, de oorlog in Oekraïne en de economische malaise in Europa vele grote verzamelaars terughoudend is om voor kunstwerken veel geld te betalen. De huidige onzekerheid over invoerheffingen en de angst voor een recessie kunnen ertoe leiden dat verzamelaars hun grote aankopen verder uitstellen. 

“Ik denk echter dat kunst altijd een plek is waar mensen terugkomen voor een bron van vrede, rust en stabiliteit”, werpt Bonnie Brennan op in het interview met Inside Wealth. “We hebben dit seizoen veel belangstelling gezien, omdat kunst enigszins een ontsnapping biedt.”

“De voorbije weken waren economisch een ware rollercoaster”, vervolgt Brennan. “De kunstmarkt gedijt op stabiliteit. Dit zijn dus tijden waarin we proberen te navigeren en onze klanten zekerheid te bieden. Het werkt alvast in ons voordeel dat mensen in tijden van volatiliteit naar tastbare goederen kijken. Dat kan men nu terugvinden in de goudprijzen. Dit was in 2009 ook het geval met de verkoop van de collectie van Pierre Berge en Yves Saint Laurent, die destijds de grootste opbrengst uit de geschiedenis opleverde. De verkoop vond in februari 2009 plaats. Dat was voor de markt een vreselijke periode.”

“Vandaag hebben we bovendien vertrouwen in het geweldige materiaal – nieuwe werken aan een goede prijs – dat wordt aangeboden. De markt heeft duidelijk gemaakt hierop te hebben gewacht. We hopen dat er een vlucht naar kwaliteit komt die ook in het verleden kon worden opgemerkt.”

Brennan erkent dat de kunstmarkt gevoelig is voor de evolutie op de aandelenmarkten. “Het zou onjuist zijn om iets anders te beweren, maar we zien geen rechtstreeks verband”, beklemtoont de chief executive van Christie’s. “We bestuderen de markten en de geschiedenis van de interactie tussen de markten. Gezien de volatiliteit op de financiële markten voelen veel mensen zich veiliger bij het kopen van hoogwaardige blue-chip kunst. Deze werken vormen hen een veiliger plek om geld te investeren.”

“Daarom voelen we ons nu bijzonder zelfverzekerd, vooral omdat we zulke geweldige blue-chip werken kunnen aanbieden. De wereldwijde verkopen die we hebben gehad, zelfs sinds de aankondiging van de Amerikaanse invoerheffingen begin april, bieden hoop dat de vraag op een hoog niveau zal blijven indien we de pijplijn kunnen blijven vullen met een groot aanbod.”

“Er is dit jaar sprake van een bijzonder sterk aanbod”, merkt Brennan nog op. “Dat was vorig jaar niet altijd het geval. We hebben geen probleem met de vraag. Het is steeds belangrijk geweest om werk aan te bieden dat door het wereldwijd publiek van Christie’s wordt gegeerd. Januari was op dat vlak een geweldige periode. Het was voor Christie’s tijdens die maand drukker dan dezelfde periodes de voorbije tien jaar. De veilingen in Londen en Hongkong in maart en Parijs in april zorgden voor een ware opwinding.”

Volgende generaties

Brennan geeft ook aan dat Christie’s aan de volgende generaties verzamelaars moet denken. “We moeten de volgende generatie verzamelaars opbouwen om ons bedrijf draaiende te houden”, voert de chief executive aan. “Christie’s bestaat ??al 250 jaar, maar we moeten onze toekomst veiligstellen door ervoor te zorgen dat we in de geest van de jongeren relevant zijn.”

Die volgende generaties verzamelaars moeten volgens Brennan met een aangepast aanbod worden benaderd. “Kunst uit de 21ste eeuw is daarvan een voorbeeld”, werpt Brennan op. “We zijn die categorie een aantal jaren geleden gestart om de stemmen van jongere kunstenaars, kunstenaars van kleur, ondervertegenwoordigde kunstenaars en vrouwelijke kunstenaars in de schijnwerpers te plaatsen.”

“Jongeren willen technologie”, merkt Brennan daarbij op. “Deze groep is digitaal geboren. Deze klanten willen niet praten of telefoneren, maar willen alles gemakkelijk en soepel – met hun telefoon – aanpakken. Deze generatie wil online op kunst bieden. Dus gebeurden 80 procent van onze biedingen vorig jaar met online tools. We moeten jongeren met digitale kunst aantrekken en vervolgens met meer traditioneel werk in contact brengen. Betaalbare werken van onder meer Liechtenstein of Warhol kunnen aan jongeren aangeboden worden als een alternatief voor een ring of een horloge. Dit zijn de zaden die de toekomstige verzamelaar creëren.”

Momenteel bloeit de kunstmarkt volgens Brennan vooral in Noord-Amerika. “Bijna de helft van onze omzet komt uit de Verenigde Staten”, merkt ze op. “Maar we moeten ons op Azië blijven richten. Azië vertegenwoordigt meestal tussen 20 procent en 30 procent van onze omzet. Ik denk dat we mogelijk meer activiteit vanuit Europa zullen zien vanwege de sterke euro en het pond ten opzichte van de dollar.”

Brennan merkt nog op dat muziekinstrumenten een opmerkelijke interesse van verzamelaars genieten. “Er bestaat een duidelijke passie voor gitaren”, benadrukt ze. “Verkopen van instrumenten van beroemde muzikanten – zoals Jeff Beck, David Gilmour of Mark Knopfler – hebben ons een nieuw koperspubliek opgeleverd. Beroemdheden oefenen op verzamelaars al langer een grote aantrekkingskracht uit.”

Meer over dit onderwerp: