managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Wereldwijd cruisetoerisme kan op sterke interesse blijven rekenen

Posted by managing21 on juni 3rd, 2025

Het wereldwijde cruisetoerisme kan op een sterke interesse blijven rekenen. Dit jaar zullen de cruiserederijen naar verwachting 37,7 miljoen passagiers kunnen aantrekken. Dat blijkt uit een rapport van de Cruise Lines International Association (Clia), waarin gewag wordt gemaakt van een gestage groei gewag, gedragen door een diversiteit aan keuzes en innovatieve reiservaringen die aansluiten bij de toenemende consumentenvraag. Het rapport meldt dat 82 procent van de passagiers in de toekomst een nieuwe cruise wil ondernemen.

“Het rapport toont dat cruises een van de meest dynamische en veerkrachtige sectoren in het toerisme blijven”, benadrukt Bud Darr, chief executive van de Cruise Lines International Association. “De sector groeit in lijn met de sterke vraag naar cruisevakanties, met name onder jongere generaties en nieuwe cruisereizigers. Het cruisetoerisme is bovendien een essentiële economische motor en draagt ??wereldwijd meer dan 168 miljard dollar bij aan gemeenschappen, ondersteunt 1,6 miljoen banen en investeert momenteel tientallen miljarden in de duurzame vloot van de toekomst.”

Reizigers die voor het eerst op cruise gaan, stimuleren de groei. De voorbije twee jaar was 31 procent van de klanten een consument die voor de eerste keer voor een cruise had gekozen”, geeft Darr aan. “Bovendien zegt 82 procent van de passagiers van plan te zijn in de toekomst een nieuwe cruise te willen ondernemen. Dit weerspiegelt de hoge tevredenheidsscores en het vermogen om nieuwe klanten aan te trekken”, geeft Darr aan.

Generation X en de millennials behoren volgens het rapport tot de meest enthousiaste cruisegangers, aangetrokken door de verscheidenheid aan cruise-ervaringen, de mogelijkheid om meerdere bestemmingen te bezoeken en de waarde van een cruisevakantie. Er wordt aan toegevoegd dat cruisevakanties ervaringen bieden voor alle leeftijden, want bijna één derde van de gasten reist met drie of meer generaties.

Clia betoogt verder dat cruisereizigers op het gebied van tevredenheid hoger scoren dan andere vakantiekeuzes. “Dat blijkt uit de herhaalfactoren”, benadrukt Darr. “Er kan immers worden vastgesteld 14 procent van de terugkerende klanten twee cruises per jaar onderneemt. Bij 25 procent is er sprake van twee of meer cruises per jaar en 11 procent van de reizigers boekt drie tot vijf cruises per jaar.” Verder blijken expeditiereizen en verkenningscruises binnen de sector de snelst groeiende segmenten. Dit type reizen trok het voorbije jaar 22 procent meer reizigers aan dan het jaar voordien.

Economische bijdrage

Het cruisetoerisme biedt de reiziger volgens Clia ook een bijzonder brede keuze. “Er zijn meer dan driehonderd cruiseschepen operationeel, waarbij de klant een keuze uit duizenden reisroutes heeft”, wordt in het rapport benadrukt. “Iedereen kan in het aanbod zijn gading vinden, van gezinsvriendelijke avonturen tot luxe culturele ervaringen en expeditiereizen. Het cruisetoerisme is voortdurend in ontwikkeling om tegemoet te komen aan de interesses en ambities van reizigers.”

Daarnaast wijst Darr erop dat cruiserederijen diverse duurzame alternatieve energiebronnen inzetten en investeren in aandrijftechnologieën met conversiemogelijkheden die kunnen worden aangepast voor het gebruik van emissiearme tot emissieloze brandstoffen. Wanneer die brandstoffen op grote schaal beschikbaar worden, kunnen de cruiseschepen hun ecologische voetafdruk dan ook snel drastisch verkleinen.

“Tegen 2028 zal volgens het rapport 50 procent van alle nieuwe cruiseschepen over motoren beschikken die op vloeibaar gas of methanol kunnen draaien en met weinig tot geen motoraanpassingen op biogas of synthetisch gas kunnen overschakelen”, verduidelijkt het rapport. Meer dan 61 procent van de vloot van de leden van Clia is bovendien uitgerust om aan walstroom te kunnen worden aangesloten. Dit percentage zal naar verwachting tegen 2028 tot 72 procent zijn opgelopen.”

De cruisesector vertegenwoordigt slechts 2 procent van de wereldwijde reissector, maar heeft volgens het rapport toch een aanzienlijke economische impact op gemeenschappen wereldwijd. De sector leverde aan de wereldeconomie in 2023 een bedrag op van 168 miljard dollar. Dat betekende een nieuw record. In de Verenigde Staten was daarbij sprake van een economische bijdrage van meer dan 65 miljard dollar, 290.000 arbeidsplaatsen die 25 miljard dollar aan looninkomsten genereerden. In Europa bedroeg de economische bijdrage 55 miljard euro en ondersteunde de sector 440.000 arbeidsplaatsen.

“Bovendien heeft de cruisesector ook een belangrijke impact op de economie van lokale gemeenschappen”, benadrukt Darr. “De cruises stimuleren immers de lokale inkoop van goederen en diensten. Er werd immers vastgesteld dat 69 procent van de passagiers een of meer nachten in een hotel verblijft. Bovendien keren zes op de tien passagiers terug naar een bestemming die ze voor een eerste keer met een cruise bezochten, waardoor de economische impact van de sector tot ver in de toekomst zal blijven groeien.”

De wereldwijde cruisesector  verwelkomde vorig jaar 34,6 miljoen passagiers. Dit jaar zou dat aantal naar verwachting tot 37,7 miljoen reizigers oplopen. De leden van Clia nemen dit jaar elf nieuwe schepen in gebruik. Voor de volgende tien jaar hebben deze rederijen nog eens 56 nieuwe zeeschepen besteld. Dat vertegenwoordigt een investering van 56,8 miljard dollar en vormt volgens Clia een bewijs van het vertrouwen in de toekomst van de cruisesector. Meer dan 70 procent van de orders heeft betrekking op kleine tot middelgrote cruiseschepen.

Meer over dit onderwerp: